|
Politieauto reed zonder sirene door rood
|
Raam dichthouden. Het is niet alleen beter voor je gehoor maar zo hoor je ook je mobie. Alleen 'stoer' is het natuurlijk niet!. |
|
Tja, het is natuurlijk heel vervelend dat dit is gebeurd. Zowel de fietster als de agente hebben dit beide niet gewild. Maar we leven als hulpverleners in een glazen huisje, en moeten ons dus aan de regeltjes houden. Je bent natuurlijk uitsluitend bestuurder van een voorrangsvoertuig als je zowel optyische en geluidssignalen voert. Wanneer je slechts je draailampen ingeschakled hebt, en dan een rood stoplicht passeert, heb je volgens artikel 5 van de WVW (wegenverkeerswet) een gevaarlijke situatie geschapen. |
|
En dan nog is het zo dat je voorang moet krijgen als je optyische en geluidssignalen voert. Dit wil niet automatisch zeggen dat je voorang heb maar dat het aan de beleeftheid van de overige weggebruikers wordt overgelaten of je voorang krijgt. |
|
Zeker als die sirene boven je hoofd staat is het erg lastig om de mobilofoon goed te horen.... Onder de bumper is ook een niet al te stoere plaats, want een beetje diepe plas water en je sirene is eeuwig het zwijgen opgelegd. |
|
Op vrijdag 5 september 2008 13:40 schreef ArieAnders het volgende:
En dan nog is het zo dat je voorang moet krijgen als je optyische en geluidssignalen voert. Dit wil niet automatisch zeggen dat je voorang heb maar dat het aan de beleeftheid van de overige weggebruikers wordt overgelaten of je voorang krijgt.
Das niet meer zo .... je hebt voorrang.... maar je mag het natuurlijk niet nemen |
|
Het is wedersijds... op de meldkamer is het soms ook niet te verstaan wat de gene door de mobilofoon loopt te roepen als er een twee of drie tone staat te joekelen. |
|
Ik heb geleerd om met de ambulance, met zwaailicht en sirene aan, stapvoets over een kruising te rijden.
Zo voorkom je een hoop ellende, want een heleboel mensen hebben echt niet in de gaten dat je eraan komt.
Ik zie wel heel vaak andere hulpdiensten vol over een kruising scheuren. En 7 van de 10 medeweg gebruikers zien of horen je echt niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben. |
|
isoleren die auto`s en zachter rijden 40 km/h is te hard |
|
ik wil toch even reageren op 112thebest&ambu112 voor bijde van jullie komt er een oplossing namenlijk een apparaat dat ook door de radio word gebruikt (flister)om berichten op je radio weer te geven
je hoort dan via de radio dat er hulpdiensten aankomen zowel radio als cd speler stoppen dan en je hoord dan een signaal die je waarschuwt voor aankomende hulpverleners. |
|
Flister lijkt me een prima middel om mensen erop te attenderen dat er een spoedvoertuig aankomt, maar het topic gaat over het door rood rijden zonder de benodigde signalen. Als dat gebeurd kan zelfs Flister waarschijnlijk niet veel doen.
Feit is in ieder geval dat lang niet alle weggebruikers gespitst zijn op situaties waarin er een auto met blauwe lampen snel voorbij wil. Zelf ruik ik op een of andere manier die blauwe lampen altijd van afstand al, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er wel op gespitst ben omdat het m'n werk is.
Enfin, flister is een mooi en zeer welkom extra hulpmiddel, maar bij het oversteken van een kruising zullen de voorrangsvoertuigen zich ook aan de gestelde regels moeten houden. Niet alleen lampjes aan, maar ook de hoorn laten schallen dus. |
|
vanuit de brandweer ik heb een rijtraining gevolg bij de politie rotterdam dit moeten alle brandweerchauffeurs doen. Daar word je geleerd prio te rijden zonder optise en geluidsignalen.
Dus ook door rood en tegen het vekeer in fietspad noem het maar op.
wat ik heb geleerd is als je langzamerrijd je bijna altijd ruimte ziet waar je door kan rijden.
De politei heeft ontheving die mag zonder het andere verkeer in gevaar tebrengen zonder optise en geluidsignalen door rood rijden.
Vraag een training aan bij de rijopleiding van de politie rotterdam is echt leerzaam. |
|
Bij de Kmar krijg je een rijopleiding die gelijk is aan die van de Politie. Wij hebben 3 manieren van rijden, nl
1, als een ieder; in achtneming van de norma;e verkeersregels.
2, met O&G signalen; voorrangsvoertuig en voor iedereen als zodanig herkenbaar.
3, rijden met ontheffingen; je heb ontheffing van vrijwel alle verkeersregels maar je rijdt zonder O&G
signalen maar mag nooit een ander in gevaar brengen.
In het kader van je inzet kan vooral dat laatste een uitkomst zijn maar de burger wil dit niet accepteren. Rgelmatig lees/hoor je dat de politie zwailicht moet voeren wanneer deze door rood rijdt. Dit is echter niet zo. O&G signalen vragen ook om aandacht, de ander weggebruiker gaat zoeken waar het vandaan komt met een vaak afwijkend rijgedrag als gevolg. Hierdoor kunnen bij deze wegegbruikers aanrijdingen ontstaan terwijl het voorrangsvoertuig op een andere rijbaan rijdt. Rijden met ontheffingen en zonder O&G signalen kan dus ook veel veiliger zijn voor zowel de Politie/Kmar en het overige verkeer. Feit is en blijft dat je nooit het overige verkeer in gevaar mag brengen. |
|
Wordt je in de rijopleiding van burgers ook niet op gewezen, dat Pol en Kmar ontheffing hebben om ook zonder toeters en bellen zich door het verkeer te begeven en dan verkeersregels mag overtreden.
Blijft altijd lastig verhaal, laten we de deskundigen hierover maar oordelen ipv wij. |
|
Mensen als wij naar een overval alarm moeten, rijden wij toch ook zonder sirene en alleen het blauw blauw aan. Maar ook dan mogen wij gewoon door rood rijden, zolang het maar nodig is voor het uitoefenen van onze politietaak.
Wij, als bestuurder, van zo'n O&G voertuig moeten ons echter wel bewust zijn van de gevaren die dit met zich meebrengt en iedere kruising moet je goed en snel bestuderen.
In principe zijn wij fout als we door een rood verkeerslicht rijden en daarbij een aanrijding veroorzaken. |
|
blauwe lampen maken iets duidelijk toch |
|
Nee, enkel blauwe lampen hebben geen betekenis. Je bent pas een voorrangsvoertuig wanneer je gebruik maakt van O&G signalen. En die geluidssignalen zijn niet altijd gewenst. Wanneer je O&G signalen gebruikt gaat het overige verkeer ander weggedrag vertonen. Mensen gaan vaak zoeken waar de hulpverlener is en aangezien veel mensen een sterke 'oog-hand' coordinatie hebben gaan ze vaak slingeren. Met name oudere weggebruikers gaan boven op hun rem staan, dat is ze vroeger geleerd, waardoor ze de hulpverleners hinderen. Een spoedrit zonder O&G signalen is vaak sneller dan dezelfde rit met O&G signalen. Dit meten wij nl zelf tijdens de rijopleiding. |
|
Met O&G rijden is op grote kruisingen wel handig, maar wat blauwebaret zegt klopt wel... je zaait een hoop onrust op de weg. |
|
Nou is het al meer dan een decennium geleden dat ik mn rijbewijs haalde, maar ik kan me herinneren dat de regels toen zo waren dat een politie, brandweer, ambulance of KMar voertuig pas ontheffingen heeft als hij O&G signalen voert.
Is dit ergens in de laatste 15 jaar in de wet veranderd, of heb ik het fout in herinnering?
Overigens ga ik zekerheidshalve altijd aan de kant voor een herkenbaar KMar en politie voertuig dat met hoge(re) snelheid komt aanrijden. Ik ga er altijd vanuit dat ze met reden te hard rijden en niet zitten te wachten op mijn hinderingen.
Hoewel ik laatst op een meter of twee na geschept werd door een opvallend politievoertuig zonder signalen dat een kruising door rood overstak terwijl mijn licht groen was en ik achter een bus stond, dus hen nooit kon zien aankomen.
Op dat moment vroeg ik me wel af waarom er niet minstens blauw werd gevoerd. Dat had opgevallen en dus had ik kunnen anticiperen. Nu moest ik een noodstop maken en een boze blik van een agent verduren... Een paar honderd meter verder zag ik dat diezelfde agenten iemand aan de kant zetten, dus ze hadden in ieder geval een reden om deze actie uit te halen, maar dat neemt niet weg dat ze beter door de zwaailampen hadden kunnen waarschuwen dat ze er aan kwamen bij dat kruispunt.
Ik dacht trouwens ook dat het verplicht is om minimaal de lampen te voeren als je een kruising oversteekt als spoedvoertuig, of is dat ook niet waar? |
|
Jeroen, allereerst de complimenten van mijn kant dat je ziet en herkend dat een hulpverleningsvoertuig met hoge(re) snelheid komt aanrijden. Velen zien dat niet eens.
V.w.b. de term 'voorrangsvoertuig' heb je het correct.
Echter de politie/KMar kan en mag rijden met ontheffingen zonder dat daarbij de O&G signalen gevoerd worden. Je bent op dat moment geen 'voorrangsvoertuig' maar je maakt wel gebruik van een aantal ontheffingen. Dat is nu net het verschil, ontheffing of 'voorrangsvoertuig'
Het is niet verplicht om minimaal lampen te voeren bij het oversteken van een kruising, je moet er wel een goede reden voor hebben en deze dan ook kunnen verantwoorden wanneer het overige publiek je daar op aanspreekt. |
|
Ja das moeilijk hoor voor mensen om te anticiperen op dingen die op de weg gebeuren....
Niet om mezelf op de borst te slaan, maar ik zag een opvallende pol auto in mijn spiegel aan komen rijden en aan het gedrag van bestuurder kon ik zien dat hij haast had, maar het niet ging zoals hij wilde. ging achter mij het licht net op rood en heb mijn auto stil op de kruising gezet zodat hij door kon rijden en het andere verkeer op mij moest wachten. later sprak ik de diender en bleek de O en G van het voertuig niet te werken. Gewoon even in de spiegels opletten wat er gebeurd om je heen. |
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.
|
|