politie wil meer burgers betrekken bij ????
<< vorige | volgende >>  
 Pagina: [1] 2

Ik heb het gevoel dat sinds de invoering van c2000 de politie van alles verzind om burgers in te schakelen
Ik denk hierbij aan sms Alert/Mail alert & sinds gisteren ook het internet (opsporingsite)
KLOPT HIER MIJN GEVOEL ????

Dat denk ik wel, dat je gevoel klopt. Vroeger konden de scannerfreaks alles meeluisteren en tipgeven als ze iets wisten, aangezien C2000 die mogelijkheid niet meer biedt moeten mensen op andere wijze worden geïnformeerd om mee te werken.

hallo jeroen bedankt voor je reaktie,maar zou het er ooit nog van komen denk je?

Er zit wel een kleine kern van waarheid in, maar vergeet niet dat alle techniek vooruitgaat en mensen al eeuwen lang nieuwe dingen verzint dat men de vooruitgang noemt. Natuurlijk was de politie in veel gevallen geholpen met meeluisterende burgers, maar ik denk dat ze nu meer boefjes vangen als voorheen. Wellicht leuk voor de redactie om daar een in te duiken en kijken of ze cijfers boven water kunnen halen.

Of er ooit weer burgers in grote getalen de politiezenders zullen meeluisteren durf ik niet te voorspellen. Je hebt gelijk dat er altijd vooruitgang geboekt wordt, Jelle. Maar op en zeker moment ontstaat er techniek die dermate duur is dat burgers er geen centen meer voor hebben en dus niet meer "meeluisteren".
Criminelen zijn er echter zo bij gebaat dat zij zeker veel geld zullen willen investeren in het meeluisteren, de apparatuur zal dus zeker bestaan, of ontstaan. De vraag is alleen of dat voor burgers nog interessant is om aan te schaffen.

Ik denk dat burgers zich echt meer zullen richten op info via andere kanalen. Denk daarbij aan de SMS alerts en P2000 monitorsystemen zoals ook deze site aanbiedt. Het geeft niet echt info over een incident, maar laat wel meldingen zien. Aan de hand daarvan zullen er zeker mensen op pad gaan om bij een incident te kijken.
Het passieve meeluisteren wordt nu misschien een meer actieve rol, op pad gaan en er echt bij zijn (en wellicht fotograferen of filmen).

ik weet het niet of ze meer boefje's vangen. Zou kunnen natuurlijk aangezien er recentelijk 6 overvallers zijn aangehouden in tilburg,maar de dag erop was het alweer raak,De politie stuurt dan wel sms alert maar juist dan vraag ik me af welke richting zijn ze dan gevlucht en hoe lang (tijd)zit er dan tussen voordat een sms alert uitgaat,Volgens mij gaat er veel informatie aan de burgers voorbij

zou het niet zokunnen zijn dat er een uitluister freqwentie komt waar burgers net als vroeger toch mee kunnen luisteren en daar alleen maar zaken op te horen zijn zodat burgers meer betrokken zijn bij agenten op staat en mogelijk kunnen helpen (als elke seconde telt)

Beste Jeroen Er is best iets te verzinnen om burgers mee te laten luisteren (vanuit den haag)zo kunnen ze ook nog wat geld terug verdien die c2000 heeft gekost,Ik heb wel een idee maar ja hoe leg je dat uit.

ns8074, het zal zeker mogelijk zijn om iets te verzinnen. Immers de criminelen zijn er ook altijd als de kippen bij om ondanks nieuwe veiliger technieken toch politieberichten mee te luisteren. Dat is een deel van hun "werk" immers.
De vraag is alleen of er geen veel te dure apparatuur voor moet worden gemaakt en of burgers dat dus er allemaal wel voor over hebben.

Vroger was het natuurlijk makkelijk. Met een relatief eenvoudige scanner kon je alles hioren wat er door de ether geslingerd werd. De nieuwe digitale techniek maakt dat een stuk moeilijker, al zijn veel zaken nog altijd wel te hopren. Een mobiele telefoon is lastig te vinden, maar als er een gesprek wordt gevoerd met het apparaat kan een scanner hem nog steeds oppikken.

Als de politie werkelijk de burger wil betrekken bij opsporing dan moet er wel een mogelijkheid gegeven worden aan die burger om info te krijgen. Het zij via eigen scanner-achtige apparatuur, het zij via een alertsysteem. Je hebt overigens helemaal gelijk als je zegt dat die alerts dan wel heel erg snel na de melding moeten worden verspreid, anders is het nutteloos.

Hallo jeroen. Wat zou het je waart zijn om zo'n scanner aan te schaffen,Ik weet nog toen ik als kleine jongen van 15 jaar mijn eerste scanner kocht ,moest ik daarvoor 995 gulden betalen.Stel dat er een mogelijkheid zou komen om mee te kunnen luisteren zou ik daar best welwat voor overhebben.
Wat betreft het informeren van burgers over wat dan ook ,zouden ze naast sms/email ook de p2000 pagers kunnen gebruiken,Dit heb ik overigens ook al eens een keer gemeld via email bij de regio midden en west brabant,Omdat ik het gevoel heb dat diegene die vroeger een scanner in het bezit hadden nu zijn overgegaan op p2000 pagers.Wedden dat als straks de politie (verplicht)gebruik gaat maken van persalarm er nog meer kriebels komen bij burgers (er komen goeden tijden aan voor de handel in pagers.

Persoonlijk heb ik er niet zo veel voor over om alle berichten te horen. Ik stel er geen belang in om te weten wat er allemaal gebeurd, dus aan mij zal een pager niet kunnen worden verpatst.

Maar het inschakelen van burgers voor opsporing en oplossing van allerlei zaken betekend dat die brugers toegang moeten hebben tot info en de pager is daarvoor een prima middel. Afhankelijk van de prijs zal dat ongetwijfeld op grote schaal de vervanging worden van de scanner.

(overigens heb ik op ongeveer dezelfde leeftijd ongeveer dezelfde prijs betaald voor een scanner. niet voor politieberichten, maar om de luchtvaartbanden te beluisteren, waarvoor een extra groot frequentiebereik nodig was. alleen daardoor was ik destijds zo duur uit. een gemiddelde scanner is voor minder te koop)

zoals je op verschillende forums kunt lezen zijn er al heel veel burgers die een pager in het bezit hebben
dus ik zou zeggen POLITIE maak hier gebruik van sms alert kan ook maar het duurt te lang voordat zo'n bericht verzonden word (half uurtje ongeveer)

Ben ik dan de enigste die blij is dat de berichtgeving voortaan niet meer af te luisteren is.
* er kan meer via de porto/mob besproken worden.
* dus eenvoudiger verkeer.
* dus meer duidelijkheid
* EN DUS VEILIGER
* minder mensen zijn op de hoogte van de hoe, waar, wat, enz.
* dit brengt meer rust op de pd.
* minder mensen nodig om publiek op afstand te houden dus is de college nuttiger in te zetten.

Ik wil hier geenmensen tegen de schenen schoppen maar mijn ervaring is dat het meerendeel van de scannerluisteraars, en dan met name de mensen die de scanner in de auto hadden (scannerrijders) niets te zoeken hebben op en rond een pd. Zij hinderden veelal het werk. Ik zie totaal het nut niet van het meeluisteren van portoverkeer van zowel politie/kmar, ambu en brandweer. Of vinden zij het spannend om te horen wie er waar en hoe verongelukt is.............
De info die voor de burger interessant is wordt via persberichten en bijv een sms-alert naar buiten gebracht. Mensen die bedragen van rond de 1000 euro neertellen voor een scanner.............zoek een hobby.........

quote:

Op maandag 23 februari 2009 19:58 schreef Blauwebaret het volgende:
Mensen die bedragen van rond de 1000 euro neertellen voor een scanner.............zoek een hobby.........

Tjonge jonge, ik neem gemakshalve maar even aan dat je bij de politie of zo iets werkt en dat ben je uitsluitend gaan doen omdat het een roeping is, toch? Want eigenlijk ben je helemaal niet geinteresseerd in al die narigheid, toch? Maar misschien zitten er onder die scannerluisteraars wel heel veel personen die net als jij ook een dergelijke roeping hebben, maar omdat ze niet misbruikt willen worden om mensen die drie kilometer te hard rijden te bekeuren bedanken ze voor de eer.

Van politiemensen zelf heb ik begrepen dat hun werk heel veel aan aandacht ingeboet heeft sinds de invoering van C2000. En dat vinden ze niet leuk! Politieactiviteiten waar geen brandweer of GGD bij nodig is ontsnapt meestal aan de aandacht van de pers. In de krant lees je bijna niets meer. Politie? Ja, ik zie ze wel eens rijden. Ook ik reed vroeger met een scanner in mijn auto voor mijn werk voor de krant. Het aantal scannerrijders dat gemiddeld op een melding afkwam was hooguit tienen die wisten dondersgoed hoe ze NIET in de weg moesten lopen. Dat de poltie daar last van zou hebben is onzin. Het ligt meestal aan het lage stressniveau van de gemiddelde diender. Ik vond het een zwarte dag toen Amsterdam als laatste (die wilden eigenlijk niet!) overging naar C2000, maar nu ben ik blij met de pager, omdat ik niet meer constant op die scanner hoef te letten.

Goed, terug naar de stelling. De politie wil dus eigenlijk terug wat ze kwijt zijn geraakt. Hulp van burgers. Vroeger luisterden inderdaad velen naar de scanner. Vooral omdat ze dat gezellig vonden en ze het gevoel hadden te weten wat er speelt in hun stad of dorp. Als er uitgekeken moest worden naar een auto keken al die mensen uit het raam. Dat ze nu meer inbraken op heterdaad hebben is logisch. De meldkamers gingen vroeger ten tijde van de scanner ook niet weinig dom om met inbraakmeldingen. Ondanks MDT kon een goed luisteraar altijd wel iets oppikken. Ze hielden het gewoon niet gescheiden genoeg. Ik heb bijna dertig jaar naar een scanner geluisterd en heb mij evenlang verwonderd over het weing inzetten van burgers. Met name in een stad als Amsterdam kunnen de vele tram en buschauffeurs en desnoods taxi's, die allen voorzien zijn van mobilofoon, binnen korte tijd de gezochte auto traceren. Een gemiste kans, maar het kan nu nog steeds. Het nadeel van SMS regioalert is dat je de personen die je zoekt ook informeert, want die hebben waarschijnlijk wel een GSM bij zich. Het voordeel van koppeling tussen de diverse hulpdiensten in geval van een calamiteit met C2000 wordt bij uitzondering gebruikt. Zolang dat niet het geval is kan de mobilifonist voor de 'gewone' meldingen het oude analoge systeem gewoon mee laten draaien.

Ja ik werk bij de politie of iets dergelijks. Nee, het is geen roeping maar het mooiste beroep. Geinteresseerd in narigheid? Nee, wel om mensen te helpen danwel narigheid voorkomen. Nee, ik wordt niet misbruikt om mensen te bekeuren die 3 km te hard rijden. Ik doe wel wat aan verkeersveiligheid!

Hulp van burgers? Graag! Hulp van een taxichauffeurs................................ Het sms-alert werkt goed, gisteravond nog in Maarheeze!!!!!!!! Ik heb het over scannerrijders (goed lezen). Deze mensen lopen lopen bijna altijd in de weg. Ik heb het hier niet over de journalisten in het algemeen, wel over die journalisten die als aso's over vluchtstroken gieren om als eerste bij een neergestorte Boeing te zijn, om vol gas en door rood achter een auto van de DKDB of BSB te rijden.

Een echte journalist is altijd welkom, dat zijn mensen met kennis van zaken en die ook bereid zijn om een ongeval in beeld te brengen en niet het persoonlijk leed verkopen aan de hoogste bieder.

Geen idee tot welke U (Hommel) behoord.

Waarom moet dit allemaal zo gedwongen ?? Hiermee vind ik toont de politie zwakte.
"Help ons we hebben u hulp nodig om uw wijk veilig te houden" We hebben weer bezuinigd op iets of er zijn mensen gepromoveerd en nu nemen minder ervaren luitjes t over.

En dan de burger erbij betrekken mocht u de dader zien doe vooral niks Bel Direct De politie???

Denk dat we een beetje van het idee af moeten stappen dat de politie/Kmar alleen verantwoordelijk is voor de leefbaarheid in een wijk. Ze kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn. Ik ben 'een man met de hond' die ook een belangrijke tipgever is voor de politie en daar schaam ik me helemaal niet voor. Bij de laatste ronden om mijn viervoerters te laten plassen kom ik wel eens het een en ander tegen en als ik het zelf niet af kan, bel ik de politie.

even een reakie op het berichtje van Holyangel. Nee hoor politie toont niet zijn zwakte en ja een ieder heeft de burgerplicht om voor de veiligheid in zijn omgeving te zorgen. EN ja is is weer bezuinigd, niet te weinig ook, dus minder blauw op straat en in de bureau's. Dat moet je echter de mensen in de politiek aanrekenen (waar heb jij op gestemd?) Wij moeten roeien met de riemen die we hebben en om de medemens in te schakelen om naar iemand uit te kijken is zeker geen zwakte bod. We hebben de mensen nodig zoals Infuus, die politie kan melden wanneer er iets niet in orde lijkt te zijn. En mocht u de dader zien vooral niets doen?? Veiligheid, ook die van u, staat voorop.

quote:

Op zondag 12 juli 2009 11:56 schreef Holyangel het volgende:
Waarom moet dit allemaal zo gedwongen ?? Hiermee vind ik toont de politie zwakte.
"Help ons we hebben u hulp nodig om uw wijk veilig te houden" We hebben weer bezuinigd op iets of er zijn mensen gepromoveerd en nu nemen minder ervaren luitjes t over.

En dan de burger erbij betrekken mocht u de dader zien doe vooral niks Bel Direct De politie???

Wat belangrijk is in openbare discussies is dat er wordt gesproken over feiten en niet over 'verhaaltjes'. Dit is dan ook juist het probleem waarom er verhalen de wereld in worden geholpen waar nog geen 30% aan feiten worden besproken.

Hulp van burgers is altijd welkom, zeker als er direct actie ondernomen moet worden. Echter kom ik vaak burgers tegen die genoeg informatie voor ons hebben, maar dit niet durfen te delen. Uiteraard doen ze dit wel als het hun zelf aangaat Glimlach

Nog een mooi maatschappelijk probleem dat hier ter tafel ligt. Veel burgers weten wel van alles, maar durven niets te zeggen tegen de politie. Waarom durft de burger niets te zeggen? Omdat de burger bang is voor represailles van de "verlinkte" crimineel.
Niet geheel onterecht, weet ik uit eigen ervaring. Helaas heb ik zelf meegemaakt dat er een tip aan de politie werd gegeven over een dader van een strafbaar feit en dat de naam van de tipgever door de politie zonder enige gene werd doorgespeeld aan de verdachte. Wat denk je dat er gebeurd als de verdachte de naam van zijn "verrader" weet nadat hij weer op vrije voeten is?

Veel burgers hebben bar weinig vertrouwen in politie en justitie en dat komt ergens vandaan. Deels doordat er in het verleden niet zuiver werd omgesprongen met tipgevers (landelijk bekende gevallen rond de bouwfraude kennen we allemaal uit de media), deels doordat er vaak weinig openbaar is als het over politieonderzoek gaat. Dat laatste is weliswaar logisch, maar hindert de betrokkenheid van de burgers wel.

Hoe kunnen burgers dan toch meer betrokken worden bij politiezaken? Een openbaar kanaal waarop de politie info verstrekt voor geïnteresseerde burgers. Hetzij via een ouderwets analoog ether kanaal, hetzij via een digitale pager, als het maar een betaalbaar middel blijft voor de burger.
Overigens strekt de slechte betrokkenheid van de burger nog veel verder dan tot politiewerk. Ook de buurman die in elkaar wordt geslagen voor zijn deur hoeft niet op hulp te rekenen, maar kan wel een telefoontje naar 112 verwachten als zijn hond tegen de boom piest die daarvoor niet door de gemeente is aangewezen...

Er is dus veel meer aan de hand in de maatschappij. De betrokkenheid van burgers is sowieso erg laag. Kijk naar veel verenigingen die ter ziele gaan door een leden- en vrijwillgersgebrek. Eenvoudig de burger weer betrokken krijgen bij politiewerk is dus niet even eenvoudig op te lossen met een paar ideetjes op dit forum.

quote:

Op woensdag 7 januari 2009 09:14 schreef Jeroen het volgende:
Dat denk ik wel, dat je gevoel klopt. Vroeger konden de scannerfreaks alles meeluisteren en tipgeven als ze iets wisten, aangezien C2000 die mogelijkheid niet meer biedt moeten mensen op andere wijze worden geïnformeerd om mee te werken.

Ik heb zelf al meerdere malen meegemaakt dat ik aangesproken word door een agent die me vraagt of ik toevallig niet iemand heb gezien die voldoet aan een bepaald signalement n.a.v. bijv. een beroving. Ik denk zelf dat ze de burgerinzet die je ten tijden van het analoge portoverkeer nog wel 's had toch gemist wordt.

volgens mij is het maar een koud kunsje om op de meldkamer een koppeling te maken naar het oude analoge systeem dit is dan uiteraard een beslissing van de centralist,mocht dit nu nog kunnen dan weet ik zeker dat er weer heel veel scanners van zolder gehaald zullen worden
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.