Brandweer gooit digitale portofoons op de plank
<< vorige | volgende >>  
 Pagina: [1] 2

Brandweer gooit digitale portofoons op de plank. Wat is jullie ervaring?

Dat c 2ooo niet werk zoals is belooft.
Het zou een verbetering zijn maar dat is het niet altijd van het voertuig naar de rac werkt meestal wel goed.
Maar op dmo ondering is het een ramp werkt niet in een gebouw van beton zingt altijd rond, en de nokia uitvoering is gemaakt voor schoon werk dus niet voor een brandweerman.
Dus ondering weer naar anoloog en van voertuig naar rac digitaal.

Wij gebruikens ze al enkele maanden niet meer het is niks.... puur omdat we vaak geen ontvangst hebben en met die analoge wel en ja die analoge zijn natuurlijk erg vertrouwd. Geef toe je moet wel openstaan voor nieuwe technologie maar dan moet het wel het oudere verbeteren.

waaro word dan niet de andere stand gebruikt ,dmo is voor op de lokatie toch??
net als vroeger de kleuren porto

Er is geen andere stand je heb DMO en TMO .
DMO is voor op de locatie en TMO is voor naar de RAC .
Op TMO heb je maar 9 werkkanalen voor heel de regio.
Op DMO heb je per voertuig of per karzerne een kanaal net als vroeger.
Maar ook TMO werkt niet altijd op de locatie binnen dus schakelen heeft geen zin.

volgens mij ligt het aan het zendvermogen,Die van de mob is sterker dan van de porrtofoon
digitaal heeft denk ik nog minder als analoog

Zou het probleem niet liggen in de digitalisering van de signalen? Datapakketjes die door beton en staal moeten kunnen verminkt raken, zodat ze aan de andere kant niet meer terug te vormen zijn naar hoorbaar geluid.
Een analoge zender heeft uiteraard hetzelfde probleem, met dat verschil dat er geen datapakketjes worden gemaakt, dus verminking minder dramatische gevolgen heeft. Er kan hooguit gekraak en ruis worden toegevoegd aan het signaal, maar dat lijkt me altijd nog beter dan een heldere, maar doodstille lijn...

Geen idee maar het is jammer dat er een hoop geld aanuit is gegeven en dat het nu niet werkt.
Ik denk dat het met de nieuwe sirene netzo gaat dat word ook weer in den haag achter een buro verzonnen.

Best jammer (understatement) dat er verschrikkelijk veel geld over de balk wordt gesmeten aan communicatiesystemen die niet blijken te functioneren in de praktijk. Weet iemand of er ooit een proefproject is gedaan alvorens tot invoering van het digitale systeem over te gaan? Dan hadden de problemen aan t licht moeten komen, tenzij de proef alleen in oefeningen is gedaan bij ideale communicatieomstandigheden (weinig beton en staal, open terrein, mooi weer enz).

Welke problemen. C2000 heeft nooit beweert dat het volledig bereik zou hebben in woningen, gebouwen. Ik ben zelf kerninstructeur c2000 en wat veelal blijkt is: veel mensen verkeerde vewachtingen hebben; c2000 lost niet spontaan al je commmunicatie problemen op!!!
Idd is het bereik in woningen een probleem voor de brandweer maar dar zijn andere oplossingen voor. Ga terug naar de bedoeling van c2000 en p2000 en kijk dan welke verbeteringen het heeft gebracht ipv zeiken op de problemen die het niet oplost.

Kan echt geen voordeel verzinnen sorry allen het goed verstaan van voertuigen verweg,de rest kon vroeger ook al.
Het koppelen met andere dienste word nooit gebruikt.
Op de mobilefoon naar een andere regio schakelen moet je heel goed nadenken als ze het op de ac al voorelkaar krijgen.
Er was belooft dat het niet meer zou rondzingen dit is alllen maar erger geworden.
Sorry de voordelen wegen niet op tegen de kosten zover ik het kan zien in het veld als gebruiker.

quote:

Op maandag 23 februari 2009 20:05 schreef Blauwebaret het volgende:
Welke problemen. C2000 heeft nooit beweert dat het volledig bereik zou hebben in woningen, gebouwen. Ik ben zelf kerninstructeur c2000 en wat veelal blijkt is: veel mensen verkeerde vewachtingen hebben; c2000 lost niet spontaan al je commmunicatie problemen op!!!
Idd is het bereik in woningen een probleem voor de brandweer maar dar zijn andere oplossingen voor. Ga terug naar de bedoeling van c2000 en p2000 en kijk dan welke verbeteringen het heeft gebracht ipv zeiken op de problemen die het niet oplost.

Sorry hoor maar ik heb geen problemen Glimlach

Koppelen met andere diensten, geen probleem. Weet je meldkamer/centralist wel hoe dat werkt of ligt daar het probleem. Zingen....heb je geen oortje........nogal logisch wanneer je met meerdere porto's bij elkaar rondhangt. Er is nooit gezegd dat er volledig bereik was in een gebouw. Dit is op te lossen door in grote gebouwen bv. een steunzender van een paar honderd euro te plaatsen. Ik bedoel dan de echt grote gebouwen....

C2000 is op zich voor bijvoorbeeld bevelvoerenden een prima systeem. De communicatie met anderen dan je team gaat prima (zolang je niet in een pand staat..) Voor de onderlinge communicatie zijn wij weer overgestapt naar analoge objectporto's inclusief noodknop. Dit werkt perfect. Iedere manschap heeft er een bij zich en ook de pompbediener. zo kan in geval van weigering c2000 binnen de bevelvoerder toch via een omweg communiceren met de AC, via de pompbediener. Nadeel: je loopt wel continue met 2 porto's

Blusgast. Eindelijk een normaal antwoord. Een van de doelstellingen van c2000 was onderlinge communicatie tussen verschillende hulpdiensten. Ik ga ervan uit dat jullie buiten geen problemen ondervinden met c2000 maar dat het vooral binnen een probleem is. Dit komt met name door de huidige bouwkundige constructie (storingskooi) waarbij veel metaal gebruikt wordt. Ik ben er dan ook een voorstander van dat veel bedrijven en m.n. openbare instellingen, zoals:banken, ziekenhuizen,winkelcentra een steunzender opnemen in hun bebouwing.

De doelstellingen van c2000 was onderlinge communicatie tussen verschillende hulpdiensten dit word echt bij ons nooit gebruikt het is leuk dat het kan.
En je ziet bij blusgast zij gaan voor onderlinge communicatie weer terug naar analog.
Ik denk dat we niet de enige zijn die het voordeel niet inziet lees de brand en brandweer maar.

@ Blauwebaret

Stel je nu voor dat de eigenaren van panden maar een steunzender moeten opnemen in de bouw? Beetje vreemd dat de ontwikkelaar/bouwer kosten moet gaan maken om te zorgen dat een communicatiesysteem van hulpdiensten kan werken in geval van calamiteit.
Naar mijn mening is dat een omgekeerde redenatie. Omdat een digitaal communicatiesysteem niet kan functioneren moeten anderen de oplossing daarvoor bekostigen. Ik stel voor dat het C2000 systeem beter wordt doordacht en ontwikkeld, zodat de "problemen" ermee worden ondervangen. Dat lijkt me iets logischer dan jouw idee.

Voordat c2000 zijn intrede deed was al bekend dat het geen volledige dekking zou hebben binnen panden! Het systeem functioneert dus naar behoren. Ook het oude analoge systeem had hier last van.

Een probleem voor alle communicatie, ook GSM, is de huidige bouwwijze. Veel moderne gebouwen bestaan uit een metalen geraamte met daartegen panelen. Dit probleem is enkl op te lossen door een steunzender van enkele honderden euro's en deze is waarschijnlijk weer aftrekbaar van de belasting.
Zoek naar mogelijkheden ipv overal zeuren dat het niet goed is.

Dus, C2000 heeft dezelfde problemen als de analoge systemen en de meerwaarde van C2000 wordt niet benut. Dan is t toch evengoed een beetje jammer van de investering geweest...

Het plaatsen van een steunzender lijkt me niet de goede oplossing. In het huidige communicatie tijdperk moet er toch een goed communicatiesysteem te bedenken zijn dat geen steunzenders nodig heeft? Mijn GSM klapt in (vrijwel) alle gebouwen door de constructie heen en een communicatiesysteem dat dit zou moeten doen, kan het niet.
Sorry, maar dan is toch echt het systeem niet goed. Als ik in een stalen constructie loop, dan heeft mn GSM gewoon bereik (natuurlijk iets minder dan buiten in t open veld), dus het kan blijkbaar wel.

Jeroen je moet niet het GSM netwerk vergelijken met ht C2000 netwerk. Het gsm net is volledig toegankelijk, afluisterbaar, onbeschermd. Het C2000 netwerk is digitaal beveiligd, afgeschermd en Niet toegankelijk voor derden. Deze beveiliging heeft nogal wat voeten in de aarde. Het gsm net was er al maar C2000 kan niet hierop mee liften. Dat jouw GSM overal bereik heeft is toeeval. Wanneer je Orange hebt als provider dan heb je ook geen bereik wanneer je een pand naar binnen gaat. Er zijn genoeg plaatsen waar je echt geen bereik hebt, m.n. de grensstreken. Het plaatsen van een steunzender is wel de oplossing want dit is voor het gsm netwerk wel gedaan. Op flats en veel openbare gebouwen staan steunzenders alleen zijn die door de netwerkproviders betaald! Vroeger viel je telefoon weg wanneer je in een tunnel reed, nu niet meer. Rara hoe dat opgelost is?

Ergo: het is een overheidsissue en een centen probleem

Het is idd jammer dat niet iedereen tevreden is over c2000. Ik hoor enkel klachten van de brandweer. Niet van de Politie, ambulancedienst of Kmar. Terwijl ook die drie panden binnen gaan, welliswaar minder frequent.

Ga maar eens praten met de politie op voorne putten en goeree dan hoor je ook de zelfde klachten.
Ik begrijp dat jij een tevrede gebruiker ben.
Het is gewoon een geld kwestie en dat is jammer.
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.