Even snel met OGS de kruising over voor de lunch
<< vorige | volgende >>  
 Pagina: [1] 2

Heeft u dat ook wel eens gezien? Een politiewagen die bij een drukke kruising komt aanrijden en dan plotsklaps de optische- en geluidssignalen (OGS) aanzet. De rij wachtende auto's inhaalt en de kruising over stuift. Enkele meters verderop zet men de OGS weer uit en vervolgen ze rustig hun weg. Het kan natuurlijk zo zijn dat er een spoedmelding was en deze weer afgeblazen werd. Maar in de omgeving van de politiebureau's in Amsterdam gebeurd het met grote regelmaat dat de dienstwagens na zo'n actie het parkeerterrein van het bureau oprijden en dat men dan rustig het bureau binnengaat. Ik heb het meedere keren met eigen ogen gezien en daar zakt mijn broek toch echt wel van af.

Reacties?

Wat voor reactie wil je hierop hebben? Het is niet zo 123 na te gaan of er inderdaad gebruik gemaakt mocht worden van de OGS. Als het inderdaad gebeurd om sneller op een bestemming te komen zonder dat er sprake is van spoed dan vind ik het ernstig en jammer.

Zelf gebruik ik de OGS alleen bij spoedmeldingen waarbij ik toestemming krijg van de meldkamer of indien ik niet kan wachten om toestemming te krijgen van de meldkamer. Persoonlijk vind ik de OGS dan ook geen speelgoed...

Het kan je ook je baan kosten wanneer je die geluidjes zomaar gebruikt. Heb het zelf ook wel eens een aantal malen gezien. Het kan natuurlijk ook altijd zo zijn dat een melding wordt ingetrokken!!!!!!!!!!!

Wat wil je nu bereiken????

Deze casus heeft daadwerkelijk plaatsgevonden.

Politieauto (P) rijdt met O&G siganalen door rood op een kruising en ramt een burgerauto (B).

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van de O&G siganelen onterecht was. Wel een melding maar geen prio1. B voert voor de rechtbank op dat P in overtreding was ivm onterecht gebruik O&G signalen.
Uitspraak: B had P voorrang moeten verlenen want een politievtg met O&G signalen is een voorrangsvtg. Het is niet aan B om op voorhand te oordelen of het gerbuik van O&G signalen terecht is.

Ga geen eigen rechter spelen. Het is niet aan de burger om over de rerechtheid van de O&G signalen te oordelen. Soms ben je met O&G signalen onderweg, haal je auto's in en krijg je de melding dat het niet meer nodig is. Vervolgens wordt je door de zojuist iingehaalde auto voorbijgereden en krijg je een middelvinger te zien. Kijk dan niet raar wanneer je vervolgens een verbaal krijgt voor belediging van een ambtenaar.

ik bedoel specifiek de meldingen waarbij, ik woonde vlakbij een bureau, te zien is dat de agenten in kwestie na het over de kruising scheuren met signalen 'gewoon' het bureau inlopen voor de koffie o.i.d. Dat wekt mijns inziens onnodige irritatie op bij burgers.

Dus ALLEEN die situaties...

Dat ze het bureau inlopen en aankomen rijden met O en G is inderdaad wel een beetje vreemd. Maar ik hoor mijn collega's een paar meter verder op roepen dat ze toestemming hebben tot gehoor afstand... Bij overvalmelding ofzo.... Dus dan gooien ze de pitten ook uit en rijden door... Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. Als men wil spelen ermee... gaat een keer fout Glimlach

Ook op het buro kan een bijstandsalarm afgaan. En zeker op de wat kleinere buro's waar op dat moment weinig personeel aanwezig is, gaat de noodhulp daar met O&G signalen opaf.

Hoe kan je trouwens zien wat ze in het buro gaan doen??? Volgens mij zoek je een reden om even lekker op de politie te kunnen zeiken. Meldt je je dan lekker bij de Telegraaf!!!!

@BlauweBaret
Ik zoek zeker gene reden om de politie af te zeiken, jammer dat je dat zo voelt. Ik vraag me gewoon af hoe de rest van de agenten en andere hulpdiensten denken over het ge- of misbruiken van de OGS in een bovengenoemde situatie. Niets meer, niets minder...

Beste xxQTxx,

Helaas voelen heel wat hulpverleners zich direct in de eer aangetast als je kritisch bent, al is je vraag in mijn optiek terecht. Er worden hier wel een paar goede punten gemaakt, je kunt niet altijd weten of er niet een legitieme reden was voor OGS gebruik, maar ook ik ken een voorbeeld van niet gelegitimeerd gebruik.

Een ambu komt met OGS aan over een provinciale weg jakkeren, slaat linksaf op een kruising, zet de OGS uit en parkeerd bij de McDonalds. Ik arriveer een paar minuten later en tref de bemanning wachtend in de rij om een hamburgertje te bestellen...
Tweede voorbeeld, in druk stadsverkeer rij ik en maak plaats voor een ambu met OGS. Kwartiertje later ben ik eindelijk ook zover opgeschoten dat ik langs de winkel rijd waar ik moet zijn, zie die ambu op de stoep voor de deur staan. Ik dacht dat er dus iets in die winkel gebeurd was. Ik kom even later in de winkel, zoek mijn spullen op, ga afrekenen en zie een ambu bemanning langswandelen met een winkelmandje en wat spullen erin...

Kortom. Misbruik van OGS is realiteit.
Hoe denken we daar allemaal over? Of ga ik nu worden neergesabeld omdat dit alleen bij ambu's zou voorkomen en de politie zoiets noooooit zou doen...? Knipoog

Heel veel hulpverleners voelen zich idd in de eer aangetast!! Dit komt omdat hier meteen beweerd wordt dat wij de O&G signalen misbruiken voor de lunch of koffie. xxQTxx weet zeker dat dit gebeurd en ziet de agenten het buro in lopen voor de koffie. Blijkbaar hebben agenten dan een ander loopje? Hoe kan hij weten wat de betreffende agent komt doen? Er zijn meer dan genoeg redenen om met O&G signalen naar het buro te rijden.

Jammer dat je direct zo op je *** getrapt bent BlauweBaret. Ik beschrijf een gebeurtenis waar ik graag een reactie op wil. Mijns inziens wekt het namelijk onnodige irritatie op bij burgers ALS de OGS onnodig gebruikt worden.

Ik reageer op je bewering dat je zeker weet dat de politie over de weg scheurt en vervolgens doodleuk koffie gaat drinken. Ik bn niet op mijn ... getrapt. Dat gat je echt niet lukken!

Je doet hier bepaalde insinuaties en probeert een discussie te ontlokken die nergens over gaat. Ga er gewoon vanuit dat de O&G signalen niet misbruikt worden. Wanneer ik ze gebruik heb ik vrijstelling van de bepalingen uit het RVV'94 muv art5 Wvw'94. Wanneer ik geflitst wordt danwel dat er door mijn handelingen zich een situatie voordoet waardoor een ongeluk veroorzaakt wordt moet ik mijn handelen ten alle tijde kunnen verantwoorden.

Nogmaals, het is niet aan jullie, de bruger, om te oordelen over de rechtmatigheid. Ben je het er niet mee eens dan dien je een klacht in. Dien je die niet in dan ga ook niet achteraf op een forum zitten klagen!

<Bij deze een oproep aan Niels om dit topic te sluiten>

Beste Blauwebaret,

Naar mijn idee reageer je overtrokken op een eerlijke vraag.
Er wordt een voorbeeld gegeven en een mogelijk daaraan ten grondslag liggende situatie. Het lijkt er echter op dat de OGS 'misbruikt' werd en dus zegt xxQTxx "daar zakt mijn broek van af". Wat is hier mis mee? Mag er geen kritische vraag worden gesteld, of vraagtekens bij de handel en wandel van hulpverleners?

Zoals ik in twee voorbeelden al aangaf gebeurd dit blijkbaar in mijn regio bij de AHV met enige regelmaat. Ik kan mij niet voorstellen dat politebeambten niet diezelfde actie uithalen. Ook agenten zijn niet Roomser dan de Paus.

Voel je niet direct aangevallen, Blauwebaret. Het is geen waardeoordeel over de politie in het algemeen, het is gewoon een kwestie van een discussie willen aangaan en de mening van anderen hierover willen horen. Niets meer en niets minder.
Blijkbaar mag hierover van jou niet gesproken worden, gezien je oproep om dit topic te sluiten. Dat komt, sorry dat ik het zeggen moet, bij mij over als een zwaktebod en erkenning dat de waarheid dichter bij het daglicht komt dan jou welgevallig is.

Aan iedereen,

Ik hou dit topic scherp in de gaten omtrent de reacties en de ontwikkelingen. Luister en lees elkaars reacties goed en reageer met een bepaalde vorm van respect. We hebben hier absoluut geen zin in een flame-war dus vooralsnog houden we dit topic nog even open.

Citaat: Heeft u dat ook wel eens gezien? Een politiewagen die bij een drukke kruising komt aanrijden en dan plotsklaps de optische- en geluidssignalen (OGS) aanzet. De rij wachtende auto's inhaalt en de kruising over stuift. Enkele meters verderop zet men de OGS weer uit en vervolgen ze rustig hun weg. Het kan natuurlijk zo zijn dat er een spoedmelding was en deze weer afgeblazen werd. Maar in de omgeving van de politiebureau's in Amsterdam gebeurd het met grote regelmaat dat de dienstwagens na zo'n actie het parkeerterrein van het bureau oprijden en dat men dan rustig het bureau binnengaat. Ik heb het meedere keren met eigen ogen gezien en daar zakt mijn broek toch echt wel van af.

Er wordt hier gezegd: meerdere keren.
Er wordt hier gezegd: Na de kruising de O&G signalen weer uit en rustig verder rijdt. Hier is een simpele
verklaring voor, nl. hardrijden binnen de bebouwde kom levert weinig tot geen
tijdswinst op, een rood verkeerslicht levert gemiddeld 4 min. tijdswinst op.
Er wordt hier gezegd: Na deze actie rijden ze rustig het parkeerterrein op. Weet jij dan wat ze daarbinnen
gaan doen? Ben je erbij?

Er zijn verschillende redenen te bedenken om met spoed naar het buro te gaan. Aan alle aanhoudingen kleven een aantal tijdslimiten, voorgeleiding e.d.
Welke auto's zijn dat dan , staat er toevallig OVD op?

Er wordt in het veolgende bericht gezegd: agenten in kwestie na het over de kruising scheuren met signalen 'gewoon' het bureau inlopen voor de koffie o.i.d.

KOFFIE OF IETS DERGELIJKS!!!!!! Je weet het dus niet maar trekt de voorbarige conclusie dat ze koffie gaan drinken.
Dat agenten rustig lopen na een ritje et O&G signalen, getuigd van professionaliteit, immers de rit er naartoe is spannend genoeg, wanneer je dan uitstapt en meten gaat rennen zonder eerst rustig om je heen te kijken werkt niet in je voordeel. Ik ken collega's genoeg die na een spoedrit hyperactief op een pd komen, dar heb je op dat moment niets meer aan.

Ik voel me niet aangevallen maar naar mijn mening wordt er hier door iemand een verhaaltje verteld zonder dat deze persoon op de hoogte is van de feiten en omstandigheden eromheen. Durf een agent aan te spreken; waarschijnlijk is hij bereid om eea toe te lichten.

Mijn oproep om dit topic te sluiten is GEEN teken van zwakte! Dit is ter voorkoing van een eindeloze discussie die eindigt in een 'welles-nietes' situatie.

Citaat: Dat komt, sorry dat ik het zeggen moet, bij mij over als een zwaktebod en erkenning dat de
waarheid dichter bij het daglicht komt dan jou welgevallig is.

Deze opmerking en insinuatie gaat wat mij betreft te ver. Ik twijfel niet aan mijn eigen integriteit en ook niet van die van mijn collega's.

Zoals in mijn eerste reactie op dit onderwerp, stelde ik de vraag wat de poster met dit topic wilde bereiken. Ook heb ik al aangegeven dat je geen conclusie kan trekken omdat feiten en omstandigheden ontbreken. Ik hoor van beide kanten graag een verhaal en trek daaruit mijn conclusie.

Aangezien er niks bekend is over bovenstaand omschreven situatie kan ik dus ook geen conlusie geven. Wel vindt ik zoals eerder vermeld dat misbruik van OGS niet hoort. Ik ga er echter vanuit dat mijn collega's integer en rechtvaardig zijn in het gebruik daarvan.

Ik deel dus grotendeels de mening van BlauweBaret en kan zijn frustratie omtrend dit onderwerp ook gegrijpen. Het is vaak voor de burger niet te begrijpen waarom er harder wordt gereden, wordt ingehaald over een doorgetrokken streep, zonder OGS door rood wordt gereden, etc.

Uit eigen ervaring, afgelopen week nog, kan ik voorbeelden geven wanneer zoiets kan gebeuren. Alleen is dit niet te zien als ik in een opvallend voertuig rijd en mensen mij 2 seconden van de rit zien rijden.

Dit is mijn mening en hiermee zullen jullie het moeten doen, of woorden die hierop lijken Glimlach
Geleend van de Rijdende Rechter Grote lach

Pretorian83, wij zittten volkomen op 1 lijn.

Beste Blauwebaret,

Met mijn eerdere opmerking: "Dat komt, sorry dat ik het zeggen moet, bij mij over als een zwaktebod en erkenning dat de waarheid dichter bij het daglicht komt dan jou welgevallig is." insinueer ik niets. Ik zeg alleen hoe dat op mij over komt. Dat is geen insinuatie, verdachtmaking, vaststelling of wat dan ook, maar een weergave van het gevoel dat mij jouw voorstel tot sluiten van dit topic geeft.

We mogen dan een scherp meningsverschil hebben in dit topic. Ik wil evengoed altijd met respect discusiƫren. Als ik je op enigerlei wijze gepikeerd heb, dan spijt mij dat bijzonder. Ik ben geen lid van dit forum om mensen te schofferen.
Ik vind alleen dat er een gerechtvaardigde vraag wordt neergelegd, waarop met respect en naar eer en geweten kan worden geantwoord. Laat a.u.b. niemand zich aangevallen voelen door een vraag of opmerking. We zijn hier geen van allen om ruzie te zoeken, maar om te bediscusiƫren hoe de burger en de hulpverlener iets ervaart. In dit geval sta ik aan de kant van de burger en geef weer hoe zaken op mij overkomen.

Ik geef trouwens onmiddellijk toe dat je vaak niet de reden weet van een snelle passage met OGS van een kruising en daarna een ogenschijnlijk rustige verdere rit. Dat is een legitiem antwoord van de dienders hier, al kunnen zij evenmin als ik concluderen wat de reden is voor de situatie die geschetst is door xxQTxx.
De dienders vermoeden dat er waarschijnlijk een "klus" wacht, terwijl de burgers vermoeden dat de agenten op weg zijn naar de koffie. Beide verklaringen zijn mogelijk. aar laten we nu eens niet doorgaan op dit specifieke verhaal, maar ingaan op de strekking ervan.

Misbruik van OGS. Dat is toch waar het in essentie hier om gaat, of mis ik nu helemaal de kern van de zaak?

Zo zeg is er hier iemand op zijn plassertje getrapt zeg.
Ik zie het stoom uit de oren komen.

Ook ik ben bekend met het feit dat er met enige regelmaat misbruik wordt gemaakt van OGS en geloof mij ik zit dichter op het vuur dan je denk. Het is zo lekker makkelijk toch. FF inhalen, het kan dus warom niet.

Het is hypocriet hier te beweren dat het niet gebeurd en gezien de felle reactie's zou ik zeggen wie de schoen past trekke hem aan.

Freek Willem, spreek je uit ervaring of komt er wederom ieand met veronderstellingen???

Als een burger twijfels heeft aan het al dan niet terecht gebruik van OGS kan hij 0900-8844 bellen en vragen of hij teruggebeld kan worden door degene die vanmiddag om xx.xx de politieauto met roepnummer/kenteken xx.xx / xx-xx-xx bestuurde. Hij kan die bestuurder vragen of het gebruik van ogs in dat geval toegelicht kan worden. De kans is groot dat hij hier gewoon antwoord op krijgt. Zo niet, jammer dan.

Als ik weet heb van collega's die onterecht OGS gebruiken zal ik die er zeker op aanspreken. Het feit dat ik dat vooralsnog niet heb hoeven doen zegt ook iets, namelijk dat het bij ons vrijwel niet voorkomt.
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.