|
Binnenaanval brandweer Amsterdam
|
De brandweer van Amsterdam is een van de weinige korpsen die pleiten voor een snelle binnenaanval in woningen, geen industrie. Wat is jullie ervaring landelijk gezien. Ik ben ook van mening dat je veel kan redden met een goede adequate binnenaanval. |
|
Over wat voor tijdsbestek praten we dan, meteen na aankomst naar binnen? Lijkt me een beetje gevaarlijk. Ik ben dan wel geen brandweerman maar brandende dingen kunnen makkelijk vallen. |
|
Elke brand is verschillend, maar over het algemeen is tijd is een belangrijke factor. Wanneer een brand in het beginstadium wordt opgemerkt kan met een snelle inzet de schade beperkt worden en is meer kans op overleving van mogelijke slachtoffers. In principe kan een huiskamer binnen een halve minuut volledig in brand staan.
Wanneer een brand al wat langer woedt wordt het bestrijden lastiger. Ook dan krijgt de brandweer te maken met gevaren zoals instorting, kans op flashover of backdraft enz.
Hoe sneller de inzet en na mijn menig hoe meer getraind de manschappen zijn op een goede binnenaanval, des te meer schade is er te voorkomen. Ik pleit, net als Amsterdam, voor de aanval. Natuurlijk wel met het volle verstand nadat je het pand goed hebt verkend en je de rook blijft ‘lezen’. |
|
Op maandag 22 juni 2009 23:10 schreef Rudolf het volgende:
De brandweer van Amsterdam is een van de weinige korpsen die pleiten voor een snelle binnenaanval in woningen, geen industrie. Wat is jullie ervaring landelijk gezien. Ik ben ook van mening dat je veel kan redden met een goede adequate binnenaanval.
Naar ik weet pleit iedere brandweerman voor een snelle binnenaanval. Persoonlijk vind ik een goede rondom verkenning net zo belangrijk als een binnenaanval. Bedoel je met een binnenaanval het snel opsporen van een vuurhaard en deze snel afblussen of bedoel je hiermee een snelle verkenning om je er zeker van te stellen dat er geen slachtoffers meer binnen zijn? |
|
Prio1 is slachtoffers redden. Maar snelheid is tevens geboden om verdere branduitbreiding te voorkomen. |
|
als er mensen vermist is vind ik het elfs noodakelijk om een binnenverkenning te doen... MAAR als de brand te hevig is is er het volgende: eigen veiligheid gaat voor ( liever 1 gewonde als meerdere gewonden) maar als het gaat om een brand en er zijn geen personen vermist zou ik zeggen of we laten het gecontroleerd uitbranden of we doen ons best om de brand onder controle te krijgen...
en een bedrijfspand als die in lichterlaaie staat zoals die brand in amsterdam noord ( leen bakker ) zou ik niet eens een binnenverkenning doen...
is veel te gevaarlijk!!!
m.v.g. nickelas kok, jeugdbrandweer amstelveen |
|
Eigen veiligheid eerst... kan me er gelukkig nog geen voorstelling van maken om een keuze te moeten maken om een pand niet in te gaan terwijl je weet dat iemand binnen ligt.... Alleen als je door zulke dingen in de kreukels komt.... uit het oog uit het hart.... |
|
als ex brw man amstelamnd kan ik je vertellen dat A'dam werkt met de nummers 1245 P BV
no 5 gaat met aanvalsslang naar binnen met 1-2 om de veiligheid te waarborgen zodat 1-2 de handen vrij hebben 4 doet gewoon waterwinning |
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.
|
|