Ghor onderuit!!!!!!!!!!!!!!!

Pagina: [1]

Den Haag - De geneeskundige hulpverlening bij rampen moet beter. Dat zegt de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in een rapport.

http://www.blikop112.nl/bericht/6884/onvoldoende_ambulances_bij_grote_ramp.html

Oeps, had iemand de uitslag anders verwacht. Ik niet in ieder geval. Ik pleit dat defensie komt met een goede aanvulling als het gaat om extra mankracht. Ga defensie medewerkers desnoods standaard bijscholen en geef ze daarmee een toekomst. Dan komt het burgergeld goed terecht.

Daar pleit ik ook al jaren voor. Niet alleen als het gaat om Ghor taken, maar ook bij politietaken kan defensie aanvullend worden ingezet.

Gezien de hoeveelheid materiaal die bij defensie aanwezig is en hun permanente voorbereiding op grootschalige inzetten, zou dat een uitstekende oplossing zijn. Al zal er wettelijk gezien vast wel een aantal haken en ogen aan zitten. Militair materiaal inzetten is vast moeilijker als op het eerste oog lijkt.

Defensie personeel wordt ingezet voor de civiele plitietaak. Namenlijk de Marechaussee. De verschillen tussen de KMar en de Politie zijn er niet meer. Het enige verschil zijn de werkafspraken. De Luchtmacht wordt regelmatig ingezet voor onderhoud en vluchten. De Landmacht inzetten wordt een probleem. Het materieel is vaak te groot en te lomp. Veel burgemeesters kunnen een beroep doen op defensie maar vinden militairen in de binnenstad te agressief over komen.

Mij lijkt het gewoon een kwestie van het verbeteren van de bestaande organisatie. Bij de ramp met het neergestortte Turkse vliegtuig op Schiphol waren toch ook voldoende ambulances en op tijd aanwezig?

De Marechaussee voert inderdaad wel reguliere politietaken uit, maar vreemd genoeg wordt de rest van defensie niet ingezet bij grootschalige rellen (denk aan voetbalrellen), terwijl ik zou denken dat je daar juist gebruik van moet maken zodat de druk niet alleen op de schouders van politie en KMar rust.

Maar goed, aangaande hulpverlening is het nog iets anders. Ambu's van de luchtmacht voeren ook soms reguliere ritten uit, heb ik mij laten vertellen. Indien er krapte is dan worden defensie voertuigen ingezet om de krapte te verhelpen. En dat zou zeker bij rampen ook kunnen.
Wat betreft te groot en te lomp materieel heb je het waarschijnlijk niet over medisch materieel, dat is volgens mij niet veel anders dan "burger materieel". In geval van een grootschalige calamiteit lijkt het mij prima om veldhospitalen en medisch personeel van defensie in te zetten. Voor hen een goede praktijkoefening en voor het land goed omdat de hulpverlening goed geoutilleerd en uitgebreid is. Ik zie een win-win situatie.

ps. De Kmar wordt wel ingezet bij voetbal als me.

Wanneer er zich een échte ramp voordoet is Nederland in rep en roer. Kijk bijvoorbeeld eens naar het busongeval op de A2 deze week. Alle wegen rondom de A2 liepen finaal vast. Dan moeten we er toch niet aan denken dat een tunnelbak bij de ring A10 knapt. Wanneer dat gebeurt, zal het openbare leven finaal tot stilstand komen. Mensen zullen massaal op de vlucht slaan, maar het gros zal zich finaal klem rijden in alle andere ‘vluchtelingen’.

Wanneer je grote incidenten wilt bestrijden moet je meer gaan samenwerken met onze buitenlandse buren. Denk daarbij ook aan een europees leger, dat juist voor rampen of andere grote incidenten van belang kunnen zijn.

Je kan van vrijwilligers bij de brandweer of de Ghor niet anders verwachten dat ze meer dan hun best doen. Maar het blijven allemaal vrijwilligers die naast hun werk het erbij doen en niet genoeg getraind zijn op grote rampen. Moet dit dan is mijn antwoord nee. Laat de brandweer juist trainen om mensen te redden bij brand. Een woningbrand eist namelijk vaker slachtoffers dan dat mensen vast zitten in een tunnelwand op de A10 die het begeeft. En laat de Ghor vooral haar vrijwilligers bij de hand houden wanneer er een griepgolf het land aandoet.

Rudolf,

Je pleit ervoor om Ghor voor griep achter de hand te hebben, maar dat lijkt me niet realistisch. Wat moeten de Ghor vrijwilligers bij griep doen dan? Deur aan deur zakdoekjes aanbieden? Glimlach
Ghor is niet voldoende getraind, de regio's zijn niet afdoende op elkaar ingespeeld, grensoverschrijdende hulpverlening staat nog te veel in de kinderschoenen. Kortom, Ghor moet professionaliseren en meer oefenen. Bij mijn weten is Ghor overigens niet uitsluitend een vrijwilligersnetwerk, SIGMA bestaat uit vrijwilligers, de AMBU teams zijn (dacht ik tenminste) beroepsmensen.

Enige jaren geleden is het aantal Ghor regio's gehalveerd van 48 naar de huidige 25, wat wellicht mede veroorzaakt dat de inzetbaarheid moeilijker wordt. Het gebied dat bestreken wordt is groter, het aantal sets is gedaald, waardoor er langere aanrijtijden zijn ontstaan en de regio niet meer afgedekt kan worden als er een set ingezet wordt.
In ambuland kennen we het begrip "voorwaarde scheppend", een dergelijk systeem zou er ook bij Ghor moeten zijn. Dit kan echter alleen gerealiseerd worden als er een permanente bezetting van de set is. Dat kan niet met vrijwilligers en is een veel te dure oplossing. Kortom, het zal altijd heel ingewikkeld blijven om je op rampen voor te bereiden. Zo niet onmogelijk.

Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering, maar 100% zul je het wel nooit krijgen. Al moet dat altijd wel het streven zijn!
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.