Brandweer Amsterdam Amstelland in financieel zwaar weer

Pagina: [1]

De commandant heeft bekend gemaakt dat Brandweer Amsterdam-Amstelland financieel in zwaar weer verkeerd. Ben benieuwd wat dat voor de toekomst van het korps gaat betekenen?

Ik ben volslagen onbekend met de financiering van de brandweer, dus misschien is het voor iedereen bekend, maar voor mij niet. Dus heb ik een paar vragen.

Hoe is de financiering van de brandweerkorpsen dan geregeld?
Wordt er niet van overheidswege geld voor de brandweer uitgetrokken?

Hoe kan een korps (als de financiering van overheidswege plaats vindt) dan financieel in zwaar weer terecht komen?

Er wordt door de brandweer netjes een begroting gemaakt die dan bij de gemeente ingeleverd moet worden. Die gaat er vervolgens lekker in zitten strepen om te bezuinigen en dan heb je een probleem Grote lach.

Het kan op eenvoudige wijze dat men in zwaar weer komt... Als massaal alles stuk gaat... heb je een probleem... of dat je per ongeluk toch teveel personeel op kantoor hebt.. die teveel koffie drinken

Aha, de budgetten worden dus gewoon lekker gekort zonder enige fatsoenlijke onderbouwing en realiteitszin, terwijl de landelijke overheid steeds meer geld over de balk smijt door dure staatsbankiers drie keer de Balkenende-norm te betalen en als het even kan een verdubbeling van eigen salaris te realiseren door hun declaratiegedrag... Maar goed, dat kan ik allemaal niet aantonen en mag worden gelezen als een woordenreeks van een columnist.

Ik snap nu in ieder geval waardoor korpsen in de problemen kunnen komen. Schrappen in het budget zonder te bekijken of die bezuiniging daadwerkelijk haalbaar is.
Maar wat nu als het korps failliet wordt verklaard. Wat zou dan de volgende stap zijn? Veiling van de boedel? Volledige opheffing van het korps?

Het lijkt me nogal een ingewikkelde situatie als een brandweerkorps feitelijk failliet is. Volgens mij is het een overheidstaak om de burgers te beschermen en laten ze dat hierbij dus ernstig afweten.

Als het echt de spuigaten gaat uitlopen dat de brandbestrijding / hulpverlening in gevaar komt, zal de gemeente extra krediet moeten verstrekken. Het is in de brandweerwet vastgesteld dat gemeenten voor de brandbestrijding verantwoordelijk zijn...

Ik weet nit of het bij de Brandweer ook zo is maar het is vaak ook een spelletje. Nl. ik vraag bv. 1 miljoen als totaal budget. De verstrekker wil maar 600.000 verstrekken. Vervolgens betrek ik de media er bij om zo het onderste uit de kan te halen en de media als extra pressie te gebruiken. Vervolgens wordt er 800.000 verstrekt en is iedereen tevreden. De verstrekker zegt dat hij 200.000 heeft bezuinigd en ik zeg dat ik 200.000 extra heb weten los te peuteren.

Vervolgens zitten we weer als goede vrienden aan 1 tafel.
(bedragen zijn natuurlijk fictief)
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.