|
IK, die waardeloze politieagent.
|
IK, die waardeloze politieagent.
Ik denk, geachte belastingbetaler, dat u mijn identiteit inmiddels wel hebt vastgesteld. Ik pas vast en zeker in het hokje, waarin u mij wilt indelen en u vindt mij natuurlijk typisch.
Tot mijn spijt kan ik dat van u niet zeggen. Ik weet immers niet wie u bent.
Vanaf uw geboorte leert u uw kinderen dat ik de boeman ben en zij zijn geschokt omdat ik met mijn traditionele vijand, de crimineel, vergeleken word.
U beschuldigt mij dat ik de jeugd te zacht aanpak, totdat ik op een keer uw eigen kind de les lees.
U neemt waarschijnlijk een uur middagpauze en ettelijke koffiepauzes, maar u beschuldigt mij van luiheid, als ik een keer ga zitten.
U windt zich op als iemand in het verkeer de weg afsnijdt, maar als ik u op hetzelfde vergrijp betrap, voelt u zich onterecht behandeld.
U kent alle verkeersregels en hebt dus nooit terecht een bekeuring gekregen.
U stoort zich eraan dat ik mij met hoge snelheid naar een plaats des onheil spoed, maar u beklaagt zich erover, als het meer dan 10 seconden duurt voordat ik bij uw probleem ben.
U ziet het als een deel van mijn werk dat ik geslagen, geschopt, bespuugd en uitgescholden word, maar wanneer ik terugsla of scheld, dan noemt u dat machtsmisbruik.
U zult er niet aan denken om uw tandarts te vertellen hoe hij een kies moet trekken of een dokter te laten zien hoe hij een blindedarm moet opereren, maar u vindt het wel heel normaal om mij te vertellen hoe ik mijn werk moet doen.
U praat tegen mij op een manier, die u in iedere andere situatie een bloedneus op zou leveren, maar u verwacht van mij dat ik dit zomaar accepteer.
U schreeuwt: He, er moet wat tegen de criminaliteit ondernomen worden. Maar u wilt niet als getuige optreden of er op een andere manier mee lastig gevallen worden. In uw ogen deug ik absoluut niet, maar is het natuurlijk volkomen terecht, als ik u familieleden help bij het verwisselen van een band, of uw vrouw, op weg naar het ziekenhuis, bij de bevalling help, uw zoon met mond- op mondbeademing het leven red of overuren maak om uw weggelopen dochter te vinden.
Welnu, meneer/mevrouw de belastingbetaler, staande op uw voetstuk, beklaagt u zich over de manier waarop ik mijn werk verricht en geeft u mij alle mogelijke scheldnamen. Maar vergeet niet, dat uw eigendom, uw familie en ook uw leven van mij of mijn collega's kan afhangen.
JAWEL, BELASTINGBETALER, DAT BEN IK, DIE WAARDELOZE POLITIEAGENT!!!!! |
|
Ok mr agent je hebt wel gelijk maar kijk eens naar collegas hoe die burgers benaderen wanneer ze geen licht hebben dat is niet normaal en jullie tolerantie niveau moet gewoon wat hoger liggen.
Agenten zijn vaak achterdochtig en terecht maar gedraag je niet zo want die houding neemt de burger ook over en dan krijg een situatie waarin de stem verhefd word of erger maar een agent hoort daar doorheen te prikken en duidelijk en doortastend op te treden en Niet in een Forum gaan dreigen van "Straks verliest de agent zijn beheersing" bloedneus bla bla dan zou ik zeggen als je er zo over denkt: zoek ander werk.
De groeten |
|
Holyangel,
Mijn tolerntie moet dus hoger liggen wanneer u geen licht heeft, maar een bekeuring uitschrijven aan een ander wanneer die geen licht voert.
Ik ben terecht achterdochtig maar mag mij niet zo gedragen.
U verteld hier dus precies hoe wij ons dienen te gedragen en of wij wel of niet geschikt zijn. Doet u dat ook bij uw Tandarts?
Holyangel, dit stukje slaat precies op U. |
|
Blauwebaret jonge, Het gaat om de houding waarop iets plaats vind. als je dit niet begrijpt begrijp je het probleem niet. |
|
En ik zeg niet dat ik geen boete moet krijgen en een ander wel Komop!! Benader een bejaarde als een bejaarde en een pikkie van 15 als een van 15. Een hooligan verdient een andere aanpak want die is uit op rellen. snappie offe..... |
|
En je hoeft geen U te zeggen ben nog maar 23 maar toch beleefd van je... Jij bent een goeie haaha |
|
Ok mr agent je hebt wel gelijk maar
kijk eens naar collegas hoe die burgers benaderen wanneer ze geen licht hebben dat is niet normaal en jullie tolerantie niveau moet gewoon wat hoger liggen.
*je weet heir dus precies hoe het moet.......
Agenten zijn vaak achterdochtig en terecht maar gedraag je niet zo want die houding neemt de burger ook over en dan krijg een situatie waarin de stem verhefd word of erger
*nogmaals, du burger dat ben jij, doe je dat bij iedereen die houding overnemen of enkel bij de politie???
maar een agent hoort daar doorheen te prikken en duidelijk en doortastend op te treden
*wederom vertel je ons hoe te handelen en wanneer wij doortastend optreden en jou terechtwijzen mogen we onze stem niet verheffen en een bekeuring of aanhouding is natuurlijk onterecht....
en Niet in een Forum gaan dreigen van "Straks verliest de agent zijn beheersing" bloedneus bla bla
*dreigen........staat er bij jou dan een ander bericht?
dan zou ik zeggen als je er zo over denkt: zoek ander werk.
* zodat de burger weer kan klagen dat er te weinig blauw op straat is, te weinig politie, geen doortastend optreden en ze zijn er niet wanneer je ze nodig hebt............... |
|
Ja ja dit maakt de tongen los, agent mag niet zijn geduld verliezen enz. Wel ik hoor vaak de burger een actie EISEN, stuur even een autootje of mannetje!!!!! Ze willen dat we boeven vangen maar dan toch eerst even een bekeuring uitschrijven voor de buren. Burenruzie is hot item nummer 1 en daar spannen ze graag de politie voor hun karretje. De kreet ik betaal belasting hoor ik ook regelmatig als je de burger niet het antwoord geeft wat die had willen horen. Heb hiervoor jaren in de verpleging gewerk, ook daar kreeg ik mijn salaris via de belastingbetaler (wat ik trouwens zelf ook ben) maar in de zorg werd het niet voor je voeten geworpen als je niet aan de eisen of verwachtingen kon voldoen.
En die bekeuring als je verlichting niet goed is, ach is niet voor niks, Diezelfde agent moet soms letterlijk iemand van de straat af schrapen als die overreden is, Tja zoiets kinderachtigs om dit te willen en moeten voorkomen, |
|
Op zondag 12 juli 2009 11:04 schreef Holyangel het volgende:
Ok mr agent je hebt wel gelijk maar kijk eens naar collegas hoe die burgers benaderen wanneer ze geen licht hebben dat is niet normaal en jullie tolerantie niveau moet gewoon wat hoger liggen.
Agenten zijn vaak achterdochtig en terecht maar gedraag je niet zo want die houding neemt de burger ook over en dan krijg een situatie waarin de stem verhefd word of erger maar een agent hoort daar doorheen te prikken en duidelijk en doortastend op te treden en Niet in een Forum gaan dreigen van "Straks verliest de agent zijn beheersing" bloedneus bla bla dan zou ik zeggen als je er zo over denkt: zoek ander werk.
De groeten
De situaties die je hierboven schetst zie ik 90% van de tijd andersom. Afgelopen weekend was er een evenement en een kermis. Op de kermis staan de 'woningen' van de exploitanten achter op een parkeerplaats. Aangezien deze parkeerplaats niet in het zicht ligt van de openbare weg hebben wij besloten om tijdens onze surveillance deze parkeerplaats mee te nemen.
Op een gegeven moment zien wij een manspersoon in de buurt van een caravan tegen het hekwerk plassen. Dit terwijl er op loopafstand openbare toiletten en struiken staan. Hierop hebben wij deze man aangesproken en hem een bekeuring aangezegt. Direct was de houding van deze man agressief en verbaal aanwezig. Dit terwijl wij hem netjes aanspraken zonder enige dwingende toon. Wij, de politie, waren maar slechte mensen. Hoe kunnen wij onszelf nog in de spiegel aankijken werd er geschreeuwd. Op dit geschreeuw kwamen twee bekenden van deze man ook in het zicht en onze kant op. Ook deze twee personen waren direct agressief aanwezig.
Om een lang verhaal kort te maken:
Deze burger is beleefd aangesproken en uitgelegd waarom er een bekeuring zou worden gegeven. Deze burger wist dat er openbare toiletten aanwezig waren. Wat blijkt aan het einde van het gesprek? Deze burger is expolitant van een kermis attractie en zijn caravan met toilet staat op nog geen 15 meter afstand. Tijdens het hele 'gesprek' zijn zowel ik als mijn collega rustig gebleven, maar gebeurt dit tussen burgers onderling dan is vaak de uitkomst anders. |
|
Weer een prachtig voorbeeld..... Tot dat iemand anders bij die knakker in de tuin staat te pissen... moet je hem dan horen |
|
Afgelopen vrijdag in het centrum van een grote stad in Brabant valt een vrachtauto stil, deels op de rijbaan deels in een inrit. Takel komt ter plaatse. Deze moet echter eerst de vrachtauto uit de inrit slepen zodat hij hem aan de voorzijde kan aankoppelen. Voor het achteruitslepen en voorzijde aankoppelen, is door mij en mijn collega de 2 rijstroken voor 7 a 8 min. stilgelegd zodat er door de sleper veilig gewerkt kan worden EN uiteindelijk alle rijstroken weer vrij zijn.
Een vrouw moet even stoppen en is het daar niet mee ens. Hoe ik het in mijn achterlijke k*tkop krijg om haar de doorgang naar het centrum te beletten. Ik heb haar rustig gevraagd om max. 10 min geduld te hebben , net als de rest. Ik kreeg enkel te horen: Wat is dit voor een kutzooi, die k*twouten met hun k*t gezeur, jullie hebben altijd wat maar zijn er nooit als er boeven moeten worden gevangen. Zij stapt in en wringt haar auto over de vluchtheuvel waar bij zij haar auto beschadigd en rijd vlotjes richting sleper............mijn collega heeft be aangehouden voor art 5 Wvw'94.
De berger en de chauffeur van de vrachtauto waren ons zeer dankbaar voor onze aanwezigheid.
Na 8 min. waren er 2 rijstroken vrij in het centrum. Bij deze ook mijn dank voor het overige verkeer wat wel dat geduld had.
30 min. later stonden we bij een ongeval met letsel op de meest drukke weg in dezelfde stad. (zie 112brabant). totaal 6 voertuigen en meerdere gewonden waaronder een vrouw die 34 weken zwanger was..........verkeer omgeleid en ruimte gehouden voor de overige hulpdiensten......nat geregend tot op mijn onderbroek zo'n 10.000 a15.000 auto's op goede banen geleid.....slechts 3 keer uitgescholden.......wederom dank aan het overige verkeer dat wel begreep dat het slachtoffer het minder naar haar zin heeft dan een bestuurder die droog zit en met de radio aan moet wachten....Daarna nog een vechtpartij en een eenvoudige aanrijding. Ik kon om 23:00 uur eindelijk een boterham eten......... |
|
Op zondag 12 juli 2009 18:03 schreef infuus het volgende:
Weer een prachtig voorbeeld..... Tot dat iemand anders bij die knakker in de tuin staat te pissen... moet je hem dan horen
Het probleem bij kermisexploitanten is dat ze geen tuin hebben... |
|
In de basis gaat er dus vanalles mis in de combinatie burger en politie. De burger is direct gefrustreerd als de politie ergens aan te pas komt en de politie raakt gefrustreerd door de houding van de burger die direct begint te schelden.
Voorbeelden te over om deze stelling te bewijzen. Maar veel belangrijker is, hoe kunnen we met elkaar omgaan zodat de politie haar werk fatsoenlijk kan doen en de burger zich niet te veel stoort aan de aanwezigheid van de diender?
Dit is de kern van een groot maatschappelijk probleem. De burger wil meer blauw op straat, maar dan alleen op momenten dat de burger profijt heeft van de politie en niet als er te hard wordt gereden. Kortom, ik moet het hierin met de dienders eens zijn dat de burger meer tolerantie moet hebben.
Overigens komt me deze discussie erg bekend voor uit een eerder topic (even snel de kruising over met OGS). |
|
Klopt Jeroen. De burger wil meer blauw op straat, daadkrachtiger optreden enz, enz, enz. Maar owee wanneer we zelf het bokje zijn.............. Wat ik wel merk , met name in kranten waaar men commengtaar mag leveren, is dat er veel mensen zijn die het niet eens zijn met het beleid in Nederland en dat dan aar af reageren op de platte pet. Het gebeurt zelfs dat wij opmerkingen krijgen over het 'onjuiste' regeringsbeleid...... |
|
Ik snap die redenatie van burgers nooit. Ik ben zelf ook burger, maar ben daarin dan toch afwijkend blijkbaar. Als ik aangehouden wordt (sorry, staande gehouden wordt om het in de juiste terminologie te zeggen...) omdat ik te hard heb gereden, dan neem ik lachend de boete in ontvangst. Niet omdat die bekeuring me geen pijn doet, maar omdat ik het gevolg draag van mijn handelen. De agent is niet schuldig aan te hard rijden, dat ben ik zelf. Waarom zou ik dan de platte pet bespotten, bespugen en uitkafferen?
Zoals ik echter in dat andere topic ook al zei: ook de agenten mogen wel eens wat meer naar elkaar kijken en er niet altijd klakkeloos van uit gaan dat ze het recht en gelijk aan hun zijde hebben. Het gedrag van de burger is allerminst goed te praten, maar ook gedragingen van sommige dienders doen zeker geen goed aan het respect van de burger voor de platte pet.
De gehele maatschappij is verhardend en respectloos aan het worden. Een van de zichtbare gevolgen hiervan is dat de politie wordt uitgescholden of erger. Ik zou willen pleiten voor een terugkeer van respect, al weet ik op geen stukken na hoe dat te bewerkstelligen is.
Er is veel van de kleine Christelijke partijen te zeggen, maar dit soort normen en waarden wordt wel voornamelijk door hen gepredikt en heeft toch zeker wel een positieve kant. (maar dat is wellicht een onderwerp voor een nieuw topic).
Enfin, ook wel eens leuk om het met elkaar eens te zijn, Blauwebaret! Zo zie je maar, onze gedachtegang ligt niet eens zo ver uit elkaar als in dat andere topic een paar weken geleden wel leek. |
|
Natuurlijk lopen er agenten rond die wat kort voor de wagen gespannen zijn en hoog scoren op de lijst van L*L. Maar dat heb je ook met slagers, groenteboeren en postbodes.... ja ook in mijn professie, persfotograaf, lopen figuren rond die hoog scoren en wel eens een lesje sociale vaardigheden zouden kunnen gebruiken.
Ben het met Jeroen eens... gij die te hard rijdt, ziet zijn bankrekening slinken... eigen schuld dikke bult. Helemaal lachend zal ik hem niet in ontvangst nemen, want het is toch altijd jammer dat je betrapt bent... maar dat is het risico dat je loopt.... |
|
Het is zeer begrijpelijk dat je de frustraties die de agenten ervaren tijdens hun werk kenbaar wil maken.
Toch wil ik er wel enkele kanttekeningen bij plaatsen.
- Als agent weet je dat je vaak ingeroepen word in gespannen situaties, waarin psychologisch de mensen vaak behoorlijk uit balans zijn door frustraties, alcohol, psychiatrische problematiek en andere oorzaken. Hoe vervelend het ook is, dat is wel een te verwachten onderdeel van je werk als agent.
- Heel veel frustratie en woede komt voort uit onbegrip of onwetendheid. Communicatie en uitleggen zijn daarom van groot belang. Ik heb vaak diep respect voor de zeer goed getrainde agenten en zou erg graag willen dat er meer ruimte kwam voor voldoende inzetbaarheid.
- Ook hulpverleners op andere vlakken worden lang niet altijd van harte verwelkomd (ben zelf jarenlang in diverse hulpverleningssettings actief geweest, onder andere maatschappelijke opvang, verstandelijk gehandicaptenzorg (gedragsproblematiek) en psychiatrie).
- Agenten worden inderdaad vaak negatief geassocieerd. Dat is met de huidige tendens van korte lontjes, waar ik zelfs durf te stellen neiging naar anarchie, en sterke betweterigheid / zucht naar veel verantwoording zeker oorzaken van. Toch roept gedrag van agenten soms wel vragen op. Vragen die niet beantwoord worden en daardoor blijven hangen en tot frustratie kunnen leiden.
Het is een beroep waar je veel uitersten tegenkomt. Dat is onderdeel van het werken op straat in de huidige tijd. Toch denk ik dat het onderdeel moet zijn en blijven van een gedegen training om daar met een forse hoeveelheid tolerantie mee om te gaan en vooral te kijken naar de reden en/ of oorzaak van gedrag. Dat vraagt veel communicatieve en sociale vaardigheden.
En het zou voor een hele serie maatregelen die bijvoorbeeld in het verkeer genomen worden helpen als de reden waarom bijvoorbeeld van een 80 kilometerweg teruggegaan word naar 60 of zelfs 50 maximaal. Want vaak is dat onduidelijk en helpt dat niet om de gevraagde snelheid aan te houden.
Gelukkig starten er over niet al te lange tijd proeven met flexibele maximum snelheden op snelwegen. Helaas is dat nog niet zo dat deze ook naar boven toe worden bijgesteld als het mogelijk is. Maar dat zou een heel stuk irritatie en onbegrip kunnen schelen. Helaas kun je er als agent niets aan doen.
Veel sterkte in ieder geval.
Groet,
Braafje |
|
Wat een gezeur....een agent is geen nanny of organisatieburo en ook geen opvoedkundig of communicatie instituut....Een agent is de openbare gezagsdrager, zijn taak is het handhaven van de orde en de wet! Dit behoort hij te doen volgens de regelgeving en strategie vanuit het Ministerie. Helaas heeft dit Ministerie met zijn wassen handen het bestaande respect van de gezagsdrager in de afgelopen decenia aan de duivel verkocht voor eigenbehoud tegen over de kiezer. De gezagdrager kreeg hierdoor een hogere aaibaarheidsfactor welke flink de verkeerde kant op is doorgeschoten.
Daarbij heeft de ouderlijke opvoeding, dankzij het bedenksel van de Nederlandse overheid dat zowel man als vrouw moeten werken omdat dit beter is voor onze economie, een ernorme negatieve vrije val gemaakt. Waardoor de ouderlijke controle op het kind en het bijbrengen van een beetje respect plus het besef dat je niet alleen op deze wereld bent, in veel te veel gevallen bijna verdwenen is. Het enige dat de politiek hier aan doet is het nog meer subsidiëren van nog meer kinderopvang en het oogledend toezien dat de samenleving gaat vinden dat de scholen de kids maar moeten opvoeden.
De gezagdrager en de hulpverlener is naar mijn mening gewoon de klos, zodra zij ook maar (noodzakelijk of niet) geweld gebruiken zijn zij het die zich nu moeten verantwoorden. Daarbij moeten ze het (zelfs volgens onze politici) maar accepteren dat ze voor alles uitgemaakt worden. Tot bedreigingen en geweld toe. Ik vindt het dan helemaal niet gek dat er agenten zijn die te gespannen rondlopen omdat ze hier dagelijks aan bloot gesteld worden.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben absoluut niet voor amerikaanse variant. Maar er moet nu toch eens iets gebeuren, maar wie gaat dat doen.
Duizenden blauwe petten vliegen op advies van de bond naar Den Haag voor een half procent loonverhoging...............Maar voor een signaal "Van de maat is vol" is volgens mij dezelfde bond net zo bang voor eigen lijfsbehoud als de verantwoordelijke politici'......'
.......Jullie zullen het zelf moeten doen..........Sterkte. |
|
En het ergste is dat wij, de burgers, jou nog hebben aangesteld om ons te controleren, bekeuren, arresteren, te begeleiden, op te vangen, etc. Mogen we dan ook eens even schelden, vooral omdat wij jullie betalen om dat te doen waarvoor wij jullie opdracht hebben te geven om te doen. Sorry, wij? Ja wij, het stemmende publiek geven Den Haag de opdracht om ons te beschermen tegen onverlaten die te hard rijden, die hun auto op de verkeerde plek zetten of niet betalen, mensen die zonodig een strandfeestje moeten vernaggelen, mensen die denken dat jouw plasma tv of postzegelverzameling beter in hun huis past, of mensen die vinden dat dat mes beter tussen jouw ribben past. Zo kan ik verder gaan. Dit jaar heb ik de hulp van oom agent 2x mogen ervaren, 1x omdat ik ergens achterop reed vanwege hard remmen. En pas nog, mijn dochter werd aangereden. Gelukkig staan er dan vrij snel agenten klaar om het verkeer langs alles te leiden, het meiske op te vangen en om alles op te schrijven. Zij wist niks meer. |
|
Vind je het niet raar dat ,als je staande word gehouden wegens een overtreding,
dat het gedrag tegen de diender niet mag mee wegen in de hoogte van de boete?
En dat het totale rij gedrag ook geen invloed heeft op de hoogte van de overtreding?
zo dat er voor de diender een minimale hoogte en een maximale hoogte voor de zelfde overtreding is.
Zo dat bij agressief rij gedrag en het op de proef stellen er gewoon een hogere bekeuring te voorschijn komt.
Soms is een waarschuwing even werkzaam!
Tevens week ik dat een korps in een jaar een bepaalde hoeveelheid bekeuringen moet schrijven !
dit stuit mij tegen de borst, en maakt het werk minder flexibel als je dit niet weet Je korpsleiding weet dit wel!
Werk ze!
martin24 |
|
Op woensdag 25 november 2009 07:28 schreef Martin24 het volgende:
dat het gedrag tegen de diender niet mag mee wegen in de hoogte van de boete?
En dat het totale rij gedrag ook geen invloed heeft op de hoogte van de overtreding?
zo dat er voor de diender een minimale hoogte en een maximale hoogte voor de zelfde overtreding is.
martin24
Een variabele hoogte voor boetes is in mijn optiek niet wenselijk op de wijze die jij voorstaat. Als de betreffende agent toevallig een hekel heeft aan degene die hij staande heeft gehouden, dan kan hij de boete naar believen verhogen, al is daartoe geen aanleiding. Je geeft de betreffende agent dan een wel heel makkelijke methode om zijn persoonlijke gevoel te laten meespelen.
Ik ben wel voor een variabel boetebedrag naar rato van inkomen, zoals dat in Finland gebruikelijk is. Een groot salaris zal een veel grotere boeten krijgen dan een klein salaris, waardoor beiden de straf even hard zullen voelen.
Formule1 coureur Kimi Räikkönen werd enkele jaren geleden in Finland aangehouden met zijn camper waarin hij twee waterscooters vervoerde, waardoor de wagen te zwaar beladen was. De Finse politie beboete de coureur daarop met een niet misselijke $ 50.000, wel zo eerlijk (maar nog relatief pijnloos) als je $ 15 miljoen per jaar toucheert. |
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.
|
|