| |
|
|
|
|
wegwerzaamheden
|
ik heb deze vraag al eens eerder gesteld maar dan lang geleden,toen was de vraag wanneer je langs de weg werkzaamheden tegenkomt en er een snelheidsbeperking geld je een behoorlijke boete tegenoverstaat (terecht)maar nu kom je er langs op zondag en er is niemand aan het werk,word er dan ook een behoorlijke boete gegeven of zijn er dan andere regels voor. |
|
Volgens mij zijn de boetes gelijk. Gaat er niet om of er mensen aan het werk zijn, maar de snelheidsbeperking kan ook gelden omdat de wegbeheerder de staat van de weg (op dat moment) zo danig acht dat er een snelheidsbeperking nodig is. |
|
Op het moment dat er daadwerkelijk aan de weg gewerkt wordt, wordt er eerder gekekene of je bv. de wegwerkers in gevaar hebt gebracht en volgt er een andere sanctie.
De snelheidsbeperking, op zondag, heeft op dat moment niet zo zeer te maken met de aanwezigheid van wegwerkers, maar het feit dat de wegbeheerder heeft gemeend om de snelheid dusdanig te verlagen van wege het feit van een verandering in de normale situatie.
Bijv. andere belijning, andere bebording, wegversmalling, zand op de weg van de werkzaamheden, nieuw asfalt met een verminderde remmende werking, enz,enz,enz. |
|
Als ik het dus goed begrijp wordt er bij werkzaamheden strenger gestraft, maar als er niet gewerkt wordt op dat moment, dan kan er wel eens normaal gestraft worden.
Ik geef toe dat ook ik bij aangegeven werkzaamheden, als er niemand bezig is, wel eens te hard rij. Soms is een snelheid nou eenmaal gewoon niet fijn om te rijden en betrap ik me erop dat ik vanzelf harder ga. Cruise Control is hierbij overigens wel een uitkomst, al zijn er talloze medeweggebruikers die zich ernstig storen als ik strak de snelheid rijdt op een weg waar niet ingehaald kan worden vanwege de werkzaamheden...
Ik heb al meermaals iemand heel dicht op mn achterbumper gehad die me duidelijk wilde maken dat ik moest doorrijden, terwijl ik me aan de snelheid hield bij werkzaamheden. n zo'n geval vraag ik me altijd af wat nou het veiligste is, de snelheid handhaven en ergernis veroorzaken (met mogelijk een rare actie tot gevolg), of iets harder gaan rijden en daarbij de max. overschrijven.
Wellicht kunnen de dienders hier daar iets over zeggen? |
|
Jeroen, bij werkzaamheden wordt er gestraft conform 'werkzaamheden'. Wanneer er daadwerkelijk gewerkt wordt kan er nog zwaarder gestraft worden, bv art 5.
Over het verhogen van de snelheid kan ik natuurlijk nooit zeggen dat dat beter is. Dat dien jezelf te bepalen. |
|
Blauwebaret, ik zal niet proberen je te verleiden tot het doen van een uitspraak die tegen de regels ingaat. Als goed diender kun je dat uiteraard niet maken, daar heb ik alle begrip voor.
Ik zal zeker van geval tot geval bepalen of ik de snelheid verhoog boven het max. of dat ik me keurig aan de snelheid houd.
Bedankt voor het scheppen van duidelijkheid over straffen bij werkzaamheden. Het is dus feitelijk aan de diender ter plaatse om te bepalen hoe de strafmaat wordt gehanteerd, afhankelijk van het al dan niet werkzaam zijn van wegwerkers op dat moment.
Het is me duidelijk. Ik blijf me aan de snelheid en regels houden, dat levert me de minste problemen op... |
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.
|
|
|
|
|
|