Brandweerwedstrijden.
<< vorige | volgende >>  
 Pagina: [1] 2

17 mei provinciale TAS-HD wedstrijden in Heerenveen.

Ik vind het ongelofelijk dat er nog steeds "brandweerwedstrijden" worden gehouden. Het is toch geen SPELLETJE waar we mee bezig zijn !!!

En dan die beoordeling die wordt gegeven !?! Alles precies volgens de theorie in het boekje uitvoeren anders krijg je strafpuntjes. De inzet bij dit soort zogenaamd realistische scenario's staat zo verschrikkelijk ver van de praktijk af. En dat zou goed zijn om ervaring op te doen ???

LEIPE SHIT OUWE

Het is vermaak, anders kan ik het ook niet zien. Het is niet te vergelijken met echte incidenten, waar de politiek ons straks wel op gaat beoordelen.

quote:

Op maandag 21 april 2008 11:17 schreef mvandevelde het volgende:
Ik vind het ongelofelijk dat er nog steeds "brandweerwedstrijden" worden gehouden. Het is toch geen SPELLETJE waar we mee bezig zijn !!!

En dan die beoordeling die wordt gegeven !?! Alles precies volgens de theorie in het boekje uitvoeren anders krijg je strafpuntjes. De inzet bij dit soort zogenaamd realistische scenario's staat zo verschrikkelijk ver van de praktijk af. En dat zou goed zijn om ervaring op te doen ???

Het is inderdaad geen spelletje nee. Maar ik kan me toch ook goed voorstellen dat het als een stukje (ont)spanning wordt gezien door de korpsen die er aan mee doen.

En vooral voor de kleinere korpsen lijkt het mij een goede en leuke oefening in het gebruik van het materiaal en de samenwerking / communicatie.

Of het beoordeeld wordt dat alles exact volgens de regels wordt uitgevoerd kan ik niet beamen. Maar ja, je mag ook wel van een professionele hulpverlener verwachten dat hij (bij echte uitrukken) daar wel doorheen kan prikken en gewoon doet wat er het meest nodig is volgens de beste improvisatie.

En persoonlijk denk ik (en heb ik er het vertrouwen in) dat ze dat prima kunnen.

Let wel: ieder zijn eigen mening. Dit is de mijne en ieder is vrij om er van te vinden wat ze zelf willen Knipoog
Houd alleen wel rekening met de praktijk ervaring tussen de beroeps brandweer in grote korpsen (die dagelijks uitrukken) en de vrijwillige brandweer in de kleinere korpsen (die misschien 1 x per twee weken een echte serieuze uitruk hebben).

Dutchie

De term "brandweerwedstrijden" is dit seizoen veranderd in "Vaardigheidstoetsen Brandweer Nederland".
Dit geeft duidelijk aan waarop beoordeeld wordt.
Behalve het wedstrijdelement is ook het sociale aspect erg van belang.
Het hele gezin gaat gezellig een dagje mee.

quote:

Op dinsdag 22 april 2008 20:52 schreef keimpe het volgende:
De term "brandweerwedstrijden" is dit seizoen veranderd in "Vaardigheidstoetsen Brandweer Nederland".
Dit geeft duidelijk aan waarop beoordeeld wordt.
Behalve het wedstrijdelement is ook het sociale aspect erg van belang.
Het hele gezin gaat gezellig een dagje mee.

Kijk, en dan is het dus gelijk een gezinsuitje... Niets mis mee toch?

Ik wil even aangeven dat ik het standpunt van mvandevelde totaal niet begrijp.....................

Echt branden zijn geen spelletje dus??
Procedures oefenen(in spelvorm) en ideeen opdoen die bij echte uitruk van pas kunnen komen etc lijkt me niet iets ergs toch?

Is altijd erg leuk.
Gezellig Glimlach

Maar ook de contacten (Met keimpe haha)

Tot de 17e keimpe|!

Gezelligheid is natuurlijk ook belangrijk!

7 juni regionale HD wedstrijden in Winsum (Gron). Knipoog

"loop "als bijna 50 ! jaar mee met de brandweerwedstrijden en heb dus wel het een en ander zien veranderen.
Al de vrijwilligers die bij de wedstrijden betrokken zijn doen het voor hun plezier.
Hiervoor neem ik nog steeds mijn (niet aanwezige ) pet af.
Voor diegene die stelt: weg met de wedstrijden, bent U brandweerman ?
Voor een voetballer: alleen competitiewedstrijden of ook E.K/W.K, C.L. UEFA ?
Gun iedereen zijn hobby.
Er komen al veel te weinig toeschouwers naar "Onze"wedstrijden.
Van mij mag het jaren doorgaan.

Iets voor een poll?

Vandaag 17 mei wedstrijd gehad in Mijdrecht/Vinkenveen!!!
Was een leuke inzet,en weer lekker gezweet!!!
Snap niet dat er mensen zijn die het als een spelletje zien,elke 'wedstrijd' is een extra oefening!
Zijn allemaal leermomenten!
Nu nog even afwachten hoe goed/slecht we waren! Knipoog

Foto: Feannijs

Brandweer Ureterp in actie op de Tas HD wedstrijden van 17 mei te Heerenveen.
Ze werden 2e, Wommels 1e en Vliegbasis Leeuwarden 3e.
Alle drie komen op 7 juni in actie in Winsum (Gron).

Zaterdag 31 mei:

1e ronde gewestelijke 112 wedstrijd in Lemmer.

Uitslag 112 gewestelijk te Lemmer

Korps totaal punten technisch totaal score

1. Groep Zeevang 984 1689

2. Groep Buren 972 1562

3. Groep Harkstede 938 1538

4. Groep Dronten 876 1516

5. Groep Maasdriel Oost 940 1510

6. Groep Peize 814 1474

7. Groep Roggel 878 1453

8. Groep Almkerk 900 1410

9. Groep Grootegast 838 1328

10. Groep Beilen 656 1151

De nummers 1 en 2 gaan over naar de 2de ronde gewestelijke wedstrijd
te Nederhemert op 21 juni en de nummer 3 gaat naar Laren op 28 juni

De winnende ploeg uit Leeuwarden.

Uitslag Gewestelijke TAS HD in Winsum.

KORPS Tech. totaal Totaalscore
1 * Groep Vliegbasis Leeuwarden 1016 1571
2 * Groep Diepenheim 1012 1537
3 Groep Hoogezand-Sappemeer 2 988 1453
4 Groep Ureterp 824 1419
5 Groep Wommels 870 1415
6 Groep Dreumel 890 1380
7 Groep Winschoten 906 1366
8 Groep Jubbega 808 1363
9 Groep Pekela 834 1304

* Nummer 1 en 2 gaan naar de Landelijke finale in september in Loon op Zand.

Ik lees hierboven dat er een aantal mensen zijn die de vaardigheidstoetsen als spelletjes zien.
Ook brandweermensen zie ik. Dus deze mensen kunnen alles al en hoeven niet meer te oefenen. Tot ze straks ergens de mist in gaan en er gewonden of zelfs doden vallen. En dan klagen dat ze niet genoeg tijd hebben gehad om te oefenen. Deze toetsen zijn een welkome extra oefening voor de vrijwillige mensen bij de brandweer.

Deze toetsen zijn zowel ter ontspanning alswel om extra te oefenen mocht je het in de praktijk nodig hebben.

Maar het meeste commentaar zal wel van mensen af komen die alles al kunnen en als het zover is achteraan staan.

Weet je; Wedstrijden zijn een prima middel om routine te krijgen in het omgaan met materiaal, collega's en diverse situaties. Niks mis mee. En voor zover ík het kan beoordelen zijn er korpsen die bewust voor wedstrijden trainen. Dus alles zoveel mogelijk vanuit de theorie benaderen om de jury te imponeren. Nog steeds niks mis mee.

Maar als in de regionale media breed uitgemeten moet worden dat korps A kampioen is en korps B hopeloos verloren heeft, dan beïnvloed dat onterecht het veiligheidsgevoel van de burger. Terwijl korps B bij uitrukken waar het er écht om gaat complimenten te over krijgt van andere hulpverleningsdiensten, en zelfs emotionele dankbetuigingen van slachtoffers. En daar lees je in de kranten dan overheen, want 'dat is de normaalste zaak van de wereld'.

Ik zeg; Lekker doorgaan met wedstrijden dus, en veel plezier maken met z'n allen. Maar tegelijk deze wedstrijden niet verheffen tot een 'publiekelijk kwaliteitsvergelijk'. Want dán gaat het mank. En korpsen die geen zin hebben in wedstrijden; We worden toch niet verplicht om deel te nemen????

Ben ik helemaal met je eens Whyllum. Het is puur extra training en als een korps het "slecht" doet tijdens een wedstrijd zegt dat helemaal niets over hun kwaliteiten tijdens echte inzetten. Wedstrijden zijn vaak op de theorie gericht en hoe deze in de praktijk te gebruiken. Tijdens echte uitrukken gaat het er vaak toch anders aan toe. Daar heb je niet de tijd om het over te doen......

En uiteraard is iedereen vrij om wel of niet mee te doen aan de wedstrijden. Het is en blijft hobby...

Oké, maar de P2000 pager is niet voor hobby gebruik dus waarom al die uitslagen melden via de pager? Ik word er helemaal tureluurs van als op zaterdag die pager 680 keer achterelkaar gaat omdat de de B-ploeg van de 635, 66ste is geworden op de landelijke roeiwedstrijden voor blusboten, en de A-ploeg 33ste bij de regionale bluswedstijden en ook de jeugdafdeling goed gepresteerd heeft op de behendigheidswedstrijden, ' you get my drift?'.

Waar is het al oude prikbord toch gebleven.................
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.