afbinden:goed of fout?

Pagina: [1]

in een politie-bericht over een steek-incident kwam ik onderstaand fragment tegen:

"Ter plaatse troffen agenten de gewonde vrouw aan zittend op de trap met een gedeelte van het lemmet van het mes nog in haar arm. Ze bloedde flink. De agenten hebben eerste hulp verleend door haar arm met een riem af te binden. Daarna werd ze per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis om een operatie te ondergaan"

nu heb ik kortgeleden een BHV-opleiding gevolgt, waar ons werd verteld dat je tegenwoordig NIET meer mag afbinden met riem,touw,knevel e.d.
"het slachtoffer de arm hoog laten houden en druk op de wond laten uitoefenen is al voldoende,zelfs bij slagaderlijke verwondingen."
klopt dit of is afbinden toch de beste oplossing?

Jojo.

Houdt je bij datgene wat je aangeleerd is bij je EHBO/BHV cursus. Bij je certificaat zit tevens een soort van verzekering die jou helpt en bijstaat wanneer het toh fout gaat ondanks de door jou gedane inspanning.

Vwb de knevel. Weet je hou deze an te leggen? Wist je dat je dan met een stift het tijdstip vanaanleggen zichtbar op het slachtoffer dient te schrijven(voorhoofd)? De kenevel is igenlijk een Ășltieme remedie'. De door jouw beschreven drukpunten hebben het zelfde effect. Bij het aanleggen van een knevel is het tijdstip belangrijk omdat na ongeveer 20 min. het mogelijk is dat een lichaamsdeel te einig bloed/zuurstof krijgt en er gevolgschade optreed. Wanneer je bij het slachtoffer kunt blijven geb ruik dat drukpunten.
Ga ps naar de knevel wanneer het echt niet anders kan en je daarin getraind bent.
Ikzelf ben via Defensie iets verder daarin opgeleid, ehbo, cls

Excuses voor de typfouten. Ik mis een aantal letters op mijn toetsenbord.

blauwebaret,

dank je voor het antwoord.
het was me duidelijk,ondanks de typefouten.Glimlach

aangezien de taak van de ehbo/bhv-er is om verdere schade/letsel te voorkomen,is het dus niet verstandig dat ik de knevel gebruik.(gebrek aan juiste kennis betreft het aanleggen)

Ik heb nog geleerd dat je het met houtskool op het voorhoofd moest zetten..... geen hond heeft dat bij zich... maar goed. Mocht je aan de drukpunten gaan zitten, blijf wel vasthouden. Wanneer je loslaat vind je de ader 'bijna' niet meer terug. Grote kans ook dat je mee mag naar het ziekenhuis Glimlach

daar zit ik niet op te wachten:-
heb zelf een grote hekel aan ziekenhuizenGlimlach

Ach dan heb je zo'n stoot adrenaline in je lichaam ... dat je daar geen last van hebt...
Beloof ik je

Beste JoJo75,

Betrokken agenten hebben, naar mijn mening, heel goed en zeer adequaat gehandeld. Het is in zo'n situatie van belang dat de agenten de veiligheid voor zichzelf maar ook voor anderen zoveel als mogelijk waarborgen. In hun overwegingen hebben zij een (mogelijk) ernstige bloeding gestopt en konden op die manier verder gaan met hun opdracht/taak. Hun taak is het om, onder andere, de situatie ter plaatse veilig te maken cq te houden.
Het aanleggen van een knevel ( tourniquet ) is derhalve een juiste keuze. Door op deze wijze te handelen konden ze zich richten op hun primaire taak.
Verantwoording zal altijd achteraf plaatvinden. Als er een geschil of rechtzaak van komt, zal de rechter bij de beoordeling van de zaak rekening houden met de speciale omstandigheden en de opleiding van betrokken hulpverlener, in dit geval de agenten. Indien een BHV'er, tijdens de uitvoering van zijn taak, hetzelfde gedaan zou hebben met als reden dat hij bijvoorbeeld nog meer hulpvragers heeft die dringend zijn hulp behoeven, zal een eventuele rechter dezelfde overwegingen hanteren. Belangrijk is wel dat je als hulpverlener weet wat en waarom je iets doet en dat je de handeling die je uitvoert goed heb geleerd ( dat je competent bent). Verder dient iedereen te handelen volgens art 450: Hij of zij die getuige is van het feit dat iemand in levensnood verkeerd, dient die hulp te verlenen die redelijkerwijs van hem of haar verwacht mag worden zonder dat zijn/haar leven/gezondheid in gevaar gebracht wordt.
Hiermee wil ik aangeven dat je altijd een overweging moet maken. Ikzelf vraag me af : Wat moet ik doen, waarom moet ik dat doen, op welke wijze, is er nog een andere manier en wat zijn de concequenties van mijn handelen?

Overigens een goede casus die bv bij herhalingslessen een goed onderwerp van discussie kan zijn.
mvgr Limbo
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.