Uitrukken met vier man

Pagina: [1]

185 miljoen euro gaat er de komende tijd op de brandweer worden bezuinigd. Dat blijkt uit het rapport van oud-burgemeester van Enschede.

Een van de belangrijkste punten is dat er nog maar vier man op een tankautospuit komt in plaatst van zes. Maar ik denk nu aan al die vrijwilligers die nu worden opgepiept en snel naar de kazerne komen op de hoop om op die autospuit mee te kunnen naar die klus. Het zijn er binnenkort wel twee minder.

De meeste, die iets verder weg wonen en er dus langer over doen om op de kazerne te arriveren dan collega’s die dichterbij wonen, is de lol er straks snel af als ze voor de zoveelste keer tegen die kont van die wegrijdende brandweerauto aankijken. |-(

Daarnaast zullen ook deze mensen minder gemotiveerd raken en uiteindelijk gaan afhaken. Wat is jullie gevoel hierbij collega’s ???

Het is een zorgelijke ontwikkeling dat het aantal brandweerlieden op de TAS met 1/3 wordt teruggebracht. Afgezien van de vrijwilligers die hierdoor zullen afhaken, lijkt het mij dat er niet zomaar zes man op die auto zit. Ik ben zelf geen brandweerman, dus weet niet exact de taakverdeling en werkzaamheden, maar zijn er daadwerkelijk twee op die wagen die puur voor de lol meegaan en vervolgens met de handen in de zakken staan te kijken? Dat lijkt me niet.

Ik begrijp dat er wel onderscheidt gaat worden gemaakt of er 4 of 6 man mee gaan op de wagen. Bij een kat uit de boom zal waarschijnlijk 4 man wel volstaan maar bij een beknelling zijn er 6 man hard nodig.

Ik snap dat er bezuinigd moet worden maar dat er dan minder personeel op de ts moet dat kan ik niet begrijpen het gaat namelijk wel om de veiligheid van je eigen personeel als er wat gebeurd kun je dan beter ingrijpen en verder is het wel zo als het je moet uitbreiden ivm opschalen van brand of ongeval kom je te laat met personeel enz enz en de mensen die niet meer mee kunnen die gaan dan ook zeggen ik stop er mee

met vriendelijke groet firefighter661

Er is nog niemand geweest die er positief tegenover staat, vanwaar dan toch deze gedachte om personeel terug te brengen? Iemand enig idee waar dit vandaan komt en hoe reeel de plannen zijn? Wordt het echt definitief doorgevoerd, of is het momenteel nog een idee wat bekeken wordt?

Wordt doorgevoerd. Zeker met het oog op de huidige bezuinigingen.

heren of mijn stukje helpt in jullie beeldvorming weet ik niet maar ik wil het in ieder geval proberen.Knipoog

zelf ben ik lid van de vrijwillige brandweer in de regio zuid- holland zuid.
hier is net als overal in t land geld een probleem, ook worden de eisen scherper en strakker.. met name de opkomst en uitruk tijden worden aangepakt( voor de brw lastiger voor de eigenaren beter natuurlijk)..
ook dat is een reden voor het van 6 naar 4 personen op de ts...

Zelf hebben wij met onze post (18man) ook testen gedraaid met het 4 persoons uitruken, het zogenoemde SIV (Snelle Interventie team), op het oefencentrum van Vlissingen om te kijken wat mogelijk is en wat dus totaal niet kan met 4 personen.
Dit uiteraard samen met diverse adviseurs en hoge officiers uit de regio.

hieruit is gebleken dat de HV heel lastig word omdat je heel snel gewoon 2 paar handen te kort komt.
de binnen branden in woningen zijn zeer goed te behapen omdat je met 3 man binnen en een goed mee- denkende en werkende pompbediende(PB) een hele snelle inzet kan doen...
Je moet het zien als een bevelvoerder(BV), nummer 1, nummer 2 en de PB dus geen aanvals- en waterploeg.
Bij aankomst gaan de bv samen met 1&2 de buitenverkenning doen...
Terwijl de PB al de 1e en 2e hd klaar legt met de nodige meters uitgerold zodat na de verkenning gelijk door kan worden gegaan..
De BV 1 en 2 gaan met 2 stralen naar binnen.. nummer 1 blijft bij de 1 brand zitten om hem af te schermen terwijl BV en 2 door verkennen naar verdere haarden...
Terwijl de PB ondertussen zelf de waterwinning opbouwt.

Dit is even heel snel en makkelijk de binnenaanval..

Nou rijd bij ons overdag standaard een andere post ook mee als we als SIV uitrukken om, als de brand te groot is voor een SIV inzet, gelijk voldoende mannetjes te hebben.

Ik hoop dat nu een beetje de negatieve verhalen te minderen want uit ervaring (ook uitruk dus niet alleen oefencentrum branden) kan onze post zeggen dat SIV in een groot deel van de uitrukken mogelijk is...
Bij ons is er wel de regel, altijd met 6 man uitrukken indien mogelijk, na 3 min wachten op een 53 of 6e manschap gewoon uitrukken met SIV( 4 pers).
Dan heb je dus niet meer het verhaal van ik stop ermee want ik woon iets te ver weg om als 1e 4 man op de uitruk te zitten.

Wel moet het duidelijk zijn dat je nooit met 5 man gaat rijden... Het is of 6 of 4 personen...

Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag!

Beste collega’s

Ik ben ook van mening dat je met minder kan uitrukken. Een pompbediende kan makkelijk alleen de waterwinning opbouwen als dat noodzakelijk is. Als er echt brand is, dan ga je voor redding en niet voor het blussen als het om brand gaat. Het blussen kan altijd nog als er direct wordt opgeschaald.

Ik kom bij veel klussen bijvoorbeeld bij waterongevallen waarbij ik met mijn dure uitruk met mijn handen in mijn zak sta te kijken langs de waterkant hoe duikers bezig zijn. Daarnaast staan nog eens 20 man een chagie te rollen. Kon er ook alleen heen rijden en iemand zwemmend uit het water halen. Als dat niet kan, moet ook ik alleen op een duikersploeg wachten.

We leven teveel in een land met regeltjes. Maak ze wat soepeler en je zal zien dat het beter gaat werken. Dan durf ik tenminste wel mijn pak op de waterkant uit te doen en slachtoffers na te duiken.

Ook van mij als bevelvoerder een reactie op de uitruk met 4 man. Het kan best in een aantal gevallen de oplossing zijn om met 4 ipv 6 uit te rukken maar toch schuilt hierin een gevaar. Op het moment dat je als B, 1 en 2 een verkenning moet doen en er gebeurt iets, heb je geen backup achter de hand en loop je een potentieel risico. Ik als bevelvoerder wil dit risico voor mijn mensen en mijzelf niet graag lopen. En ja zoals gezegd, in sommige gevallen is dit best een optie maar je daarna direct maar een melding krijgen waar je wel al je vier manschappen nodig hebt. Dan zit je.

Het risico opvangen door het laten komen van een 2e voertuig zorgt er voor dat het besparingspotentieel te niet wordt gedaan omdat je dan een compleet voertuig er bij krijgt met meer mensen. Dus als je dat afzet tegen 2 man extra in de auto (oftewel de normale uitrukprocedure) kan je op je klompen aanvoelen dat er geen besparing te behalen valt op dit vlak. Waar je naar mijn mening wèl besparingen kunt behalen is op het vlak van de dikke balken en sterrenparade. Daar zijn er veel te veel van en kosten nog een aardige duit ook. Ze houden zich alleen maar bezig met lijvige rapporten, administratief geneuzel en wat dies meer zij.

Waar gaat het om bij brandweer; Repressie en in 2e instantie brandpreventie. dit moet zo goed mogelijk geregeld zijn en daar moet het geld naar toe. Realiseer je als beroepsbalk/ster dat hier de kracht ligt van je organisatie. Er is geen enkele andere organisatie die binnen zo'n korte tijd zoveel potentieel op de benen weet te brengen. dit moet gekoesterd worden. dan maar wat minder geld naar de kunst en nog een paar van dat soort onzinnige bestedingen van onze overheid. Er gaat niets boven de eigen veiligheid, want zonder dat zijn er andere leuke dingen des levens.

er hoeft mijns inziens niet bezuinigd te worden op t geklets over 4 of 6 man op n auto (brandweer)
begin mijns inziens eens te kijken naar bv t prive gebruik van brandweer auto daar valt meer te behalen ik zie t regelmatig dat er verhuizing met dit soort auto's plaats vinden
boodschappen doen etc begin bij t wagenpark en als daar een ander beleid in gevoerd word bezuinig je al genoeg
het is natuurlijk tegen t zere been als je bepaalde auto's niet meer mee naar huis kan nemen onder t mom vanwege alarmering enz
in t bedrijfsleven is dit verhaal allang van de baan om bedrijfsauto's ok prive te kunnen gebruiken en als t niet anders zou kunnen krijg je met de bekende bijtelling te maken
hoop dat hier wat mee kan of gaat gebeuren
john
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.