Steeds vaker vals alarm voor ambulance

Pagina: [1]

Steeds vaker vals alarm voor ambulance
Geschreven door Redactie op zaterdag 19 april 2008 19:44
Uithoorn - Niet alleen de brandweer rukt dagelijks uit voor loze meldingen. Steeds vaker rukt ook de ambulancedienst uit terwijl ze beter hadden kunnen binnenblijven. De centrales krijgen maar halve informatie of alleen maar de eis dat een ambulance moet komen zonder verder uitleg van de 112-beller. Voor de zekerheid sturen ze dan toch maar een wagen.

In Limburg is het aantal loze ritten in tien jaar tijd verdubbeld en het aantal ritten waarbij geen patiënt mee hoeft worden teruggenomen, is bijna verdrievoudigd, zo meldt dagblad De Limburger onlangs.
Geregeld verbreken bellers naar 112 de verbinding nog voor de centralist goed heeft kunnen inschatten wat er is gebeurd en hoe ernstig de hulpbehoevende eraan toe is. Een ambulancerit kost gemiddeld 500 euro.

Ja... erg leuke dingen zijn dat... maar niet heus. Men beseft niet dat men onnodig een ambulance laat komen die misschien wel ergens anders nuttig had kunnen zijn. Ook het rijden met O en G neemt natuurlijk de nodige risico's met zich me...

Een simpele oplossing is dat de meldkamer de beller meer uit en beter uit moet horen.
Aan de hand daarvan kunnen ze bepalen of er een ambulance moet komen. Maar je kunt soms ook beter een keer voor niets komen dan te laat of in het slechtse geval helemaal niet .

Wat denk je dat de meldkamer doet, adres en telefoonnummer ( kunnen we ook terugbellen) noteren en vriendelijk toegeven aan de wens???? dacht het niet! simpele oplossing????

Misschien ligt het wel niet zo simpel maar wij rukken vaak uit naar een patient die eigenlijk met eigen vervoer naar het ziekenhuis kan. Maar door de paniek schreeuwen ze om een ambulance.
Of iemand die ons al op staat te wachten in de deur opening om vervolgens plaats te nemen op de stoel van de pleeg. Deze man zou ook met de taxi kunnen gaan. Ik praat hier wel over een B rit.
Iemand die ons wel hard nodig heeft moet nu wachten.
Het eerste kontakt ligt toch bij de CPA, met alle respect hoor.

Het is heel moeilijk om mensen uit te vragen die in paniek zijn over niks.
In Amsterdam rijd steeds vaker ook de Politie mee voor meldingen van bijv. een 'onwel persoon'.
Dat is een verschrikkelijk stomme melding, wat is nou een onwel persoon?
Het kan natuurlijk vanalles zijn, van suikerziekte tot reanimatie (ja, sommige mensen herkennen geen hartstilstand).
Ik zeg altijd maar; liever 10x teveel dan 1 keer te weinig. En afgelopen week werd dat weer pijnlijk duidelijk toen er iemand op het randje stond om....

Ik ben het helemaal met je eens Jim. Ik rijd liever drie maal voor niets dan een misser.
En het komt steeds vaker voor dat politie mee rijd. Ik maak dat helemaal in Amsterdam mee. Super hoe dat gaat.
Maar het blijft altijd moment opnames. Maar de doorgewinterde CPA er heeft zoveel ervaring dat ik daar niet aan twijfel. Maar het komt nog wel eens voor dat we voor niets komen. En dan kun je je nog afvragen wat is voor niets.
Ik heb er in ieder geval totaal geen probleem mee.

Hallo Ambu 112, ik proef dat je de CPA toch wel enige kennis toebedeeld, natuurlijk vragen wij goed uit en houden we rekening met alle factoren, paraatheid,etc, maar toch worden we vaak geconfronteerd met onwillige melders en op de achtergrond loopt ook de gespreksrecorder mee waar helaas altijd wel iets is te vinden is waar het abc niet compleet is te maken en we dan helaas genoodzaakt zijn om te sturen, hoewel enig risico nemen ook tot je vak hoort om niet in te zetten..

Hallo Ambu112, je berichtje nog eens gelezen en moest even denken dat ik ook wel eens gebeld ben door een huisarts met een tranentrekkend verhaal over een oudere dame die naar het zhs moest, afspraak gemaakt voor ik geloof 10.00 uur, komt de ambu om 10.10 uur voorrijden en krijgen een grote bek van mevrouw. Zegt ze later in de ambu dat ze blij is dat dokter een ambulance voor haar wilde bellen, want anders had ze een taxi moeten betalen. De retourrit uit het ziekenhuis heeft haar wel geld gekost want die heb ik niet laten rijden. En de huisarts was door de avp al gebeld wat nu eigenlijk de vervoersindicatie was en daarna even toegesproken daar heb ik zelf geen reactie meer op ondernomen.

Het is ook zo dat als je op een meldkamer ook steeds vaker te maken krijgt met een organisatie die niet 100% achter zijn personeel staat( alhoewel het in Flevoland wel goed is geregeld) Hiermee bedoel ik dat de bellers steeds sneller en vaker gaan klagen dat er geen ambu is gestuurd. De melder krijgt dan in het algemeen steeds vaker zijn gelijk. Gevolg hiervan is dat de centralist ( bang voor een klacht en een langslepende zaak) minder vaak de melder iets zal weigeren omdat je in je achterhoofd dat enorme zwaard van Damodinges voelt hangen.

Begrijp ook dat je aan de telefoon in luttele minuten iets moet beslissen zonder beeld en zicht op de beller/ patent/ slachtoffer. Het is als ambu bemensing makkelijk klagen naar de centralisten als zij de patient hebben gezien en gevoeld. Achteraf kijk je altijd een koe in de kont..

En het is overal zo in de wereld dat de grootste schreeuwers de hele wereld hebben, ook bij 112 meldingen. Taak voor de ambubemensing is dan ook bij " vogelpoep meldingen" de personen aanspreken op het feit dat ze voor niets 112 hebben gebeld. Dit gebeurd ook niet altijd!

Hallo Mkanimal, onlangs is in mijn woonplaats zelfs een traumahelikopter aanwezig geweest voor een vals alarm! Kan een centralist van een meldkamer in zo'n geval (ter controle) niet eerst een ambulance sturen in plaats van meteen een traumahelikopter? Of hoe kan het dat een "melder" zo'n goed verhaal weet op te hangen dat de centralist meteen een traumaheli waarschuwt? Ik denk dat als de centralist goed luistert naar eventuele achtergrondgeluiden als muziek, dronken mensen etc. etc. al snel een inschatting gemaakt kan worden of een melding vals is of niet. Dit kan op den duur dan ook weer een kostenbesparing opleveren!

Kan het niet zo zijn dat het ambulance personeel om de heli heeft gevraagd bij de meldkamer?
Dan gaat het buiten de meldkamer om. Als de ambulancebemanning hier om vraagt gebeurd dit ook.
De meldkamer gaat er dan vanuit dat het nodig is.

Is het niet zo dat bij bepaalde meldingen de Traumaheli automatisch wordt ingezet uit voorzorg?

Hallo allen, de traumaheli wordt , bij ons, protocolair ingezet, en naar inschatting van de centralist kan hij ook primair ingezet worden bij een melding en ook op verzoek van de ambulance kan hij gealarmeerd worden. Bij twijffel kun je tijdens het aanrijden vd 1e ambulance nog met de bemanning overleggen over wel of niet alarmeren. Ik zelf maak altijd een inschatting, buiten de protocolair vastgelegde inzetten en de overige meldingen. Mocht het daarbij om een loze melding/alarmering gaan dan is het helaas pech, maar elke seconde die je kunt winnen is meegenomen bij daadwerkelijke inzet. Ik heb zelf nog niet mee gemaakt dat de heli op een fakemelding is ingezet bij ons op de meldkamer maar kan het me wel voorstellen dat een centralist dit een keer kan overkomen. Melders zijn soms geraffineerde wezens.

Dit verhaal spreekt ook weer niet vóór de traumaheli. Zijn ze al duur en staan ze onder druk, worden ze nog nutteloos ingezet ook. Het zit ze ook niet mee....

Het is inderdaad wel een duurdere inzet, soms voor niets, vaak wel met toegevoegde waarde.Zal altijd wel een probleem blijven, hoe goed de centralist ook zijn/haar best doet om goed uit te vragen. Nogmaals melders zijn soms vreemde wezens.

Mijn ervaring is dat steeds meer melders op de hoogte zijn van inzetcriteria. Als ze voor de vierde keer bellen voor hetzelfde slachtoffer heeft deze opeens een bewustzijnsstoornis of pob. In dat geval is de kans dat er een ambulance komt natuurlijk groot.

Ik ben het met de andere posters eens dat je, hoe goed je ook uitvraagt als MKA-verpleegkundige, in sommige gevallen krijg je de zorgvraag gewoon niet goed helder. Het laten rijden van een ambulance is in dat geval bij verdenking ABCD-probleem gerechtvaardigd denk ik.
Snel reageren
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.