|
achtervolging op A2 als gevolg van overval
|
Geachte politie,
Vandaag heeft de politie in zijn algemeenheid een hele grote flater gemaakt. Overval in Amsterdam dan ruim 150 km achtervolgen. Bij Deil crasht een auto en de overvallers stappen over op een andere auto en gaan verder.
Ik heb er alle begrip voor dat de agenten niet met Walter P5 gaan optreden tegen automatische wapens. Op afstand volgen met een neutrale wagen was zeker mogelijk geweest. Tijdens de rit van Amsterdam naar Eindhoven was bekend wat voor overvallers het waren en de politie, maar zeker de marechausse beschikken toch over speciale eenheden als AT en BBE. Deze teams beschikken toch over neutrale gepantserde voertuigen en de geschikte wapens? Ik heb van hen al snelweg aanhoudingen gezien die er niet om liegen.
Ook was het toch mogelijk om een politie helicopter de lucht in te sturen en zo de auto's te volgen. Volgens mijn info staat er een in Eindhoven. Een andere optie was een Apache van Gilze rijen de lucht in te sturen. Deze zijn voor zwaarder werk uitgerust en beschikken over wapens die deze overvallers zeker tot stoppen hadden kunnen dwingen. Zoniet dan even het boordkanon aanzetten met een waarschuwings salvo. Dat zal ze zeker overtuigd hebben. Ik denk dat alleen het feit als zo'n ding voor of boven je hangt voldoende indruk maakt. Hiertegen is een AK-47 zeker niet opgewassen.
Zoals er nu gereageerd is, stoppen met de achtervolging omdat er geschoten wordt, kan ik wel begrijpen. maar neem dan ook andere maatregelen Spjkermatten en dergelijke zaken. Ik kan me een voorval herinneren uit 2006, ook op de A2 bij Deil, waar een geldauto een klapband kreeg, toen kwamen deze dingen wel tevoorschijn Toen stond er van alles zwaarbewapend om de zaak te beveiligen.
In de situatie van vandaag kan ik alleen maar concluderen, politie je staat compleet in je hemd, zelfs in je onderbroek. De politie beschikt over van alles om zware criminaliteit aan te pakken (wat heeeel veel geld kost) en als het het er echt een keer op aankomt, dan staken we de achtervolging omdat een P5 niet opgewassen is tegen een automatisch wapen. Logisch, maar waar zijn dan de speciale eenheden?
Bij mijn weten zijn ATers en BBE 24/7 oproepbaar en langs de route wonen er verschillende. Deze hadden in ieder geval het volgen kunnen overnemen en afwachten tot er voldoende mankracht aanwezig was om in te grijpen. De risico'voor burgers zijn naar mijn ervaring 's nachts om 4 uur niet zo groot omdat er domweg heel weinig verkeer op de weg is. Nou ja, dan zou er wat gegijzeld worden. Dan heb je ze wel gefixeerd en kun je ze uiteindelijk oppakken. Dat was beter geweest als deze giga afgang. |
|
Hoi allemaal,
Ik zie wat lezers, maar niemand reageren. Jammer. je kunt stellen de zwijger stemt toe, maar dat is toch niet het doel van dit forum? Komop reageer en laat me mijn stelling verdedigen.
Ps ik heb ook al een mail naar Mark Rutte gestuurd waarin ik dit aan de orde stel. In belgie is een probleem met die AK-47 en blijkbaar verlegd men nu het werkterrein naar Nederland. Laten we dit over ons heenkomen of doen er iets aan? In Duitsland zijn de risico's veel groter omdat zij veel harder reageren. Ook in Franrijk is het zo en het water loopt altijd naar het laagste punt dus Nederland. Ook een junk shopt in de buurt. |
|
Mijn stelling is simpel. Politie/overheid zorg ervoor dat dit niet meer kan gebeuren. Indien nodig zorg ervoor dat je deze figuren aanhoud en indien nodig van het asfalt blaast met zware machine geweren. Je hebt toch zo'n perfect at etc? waar waren ze gister nacht? |
|
Beste dozenschuiver,
Natuurlijk is het spectaculair wanneer een apache de A2 aan stukken had geschoten. Denk dat de media dan wel goed beeld had gehad van de ontstaande situatie. Daarbij had de filmindustrie direct aanleiding gehad om een nieuwe Nederlandse speelfilm in de markt te zetten.
Ik denk dat de politie totaal verrast is geweest en dat de koppeling tussen regio’s niet goed heeft gewerkt als het gaat om goede communicatie. Ondanks dat de achtervolgingsafstand lang was, is er te weinig tijd geweest om een goed plan in de nachtelijke uren op tafel te krijgen. Dit komt mede omdat er nou eenmaal minder politiemensen beschikbaar zijn.
Daarnaast heeft men verder geen enkel risico meer willen nemen om burgers uit schot te willen houden. Denk daarbij ook aan het gijzelen van burgers wanneer je dit soort overvallers in het nauw drijft.
Wat ze naar mijn idee direct hadden moeten doen, was overgaan tot stilte. Geen herkenbare politieauto’s met zwaailampen inzetten, maar in alle stilte volgen. Dat had gekund vanaf het moment ergens in Gelderland. Ook had men direct ons buurland België moeten inseinen. Mogelijk is dat laatste ook wel gebeurd.
Laat nu de recherche zich maar gaan bewijzen. |
|
Als marechaussee, werkzaam in z.o. Brabant zijn ook wij, evenals de regio,in kennis gesteld van het geen er op ons afkwam. Op het tijdstip dat de overcallers (zeer dicht) in onze buurt waren, was er nog meer verkeer op de N2. Op het moment dat een auto van de regio de N2 op reed, is het voertuig met de overvallers gestopt, zijn de overvallers uitgestapt en hebben ze de wapens in de aanslag genomen om deze agenten te trakteren op een lading lood. De agenten in kwestie, hebben de enig juiste keuze gemaakt, nl. Achteruit wegrijden vam dit vuurpeleton. Wij, regio en kmar, zijn utgerus met 9 mm vuurwapen, geen mitrailleur.
Je dient jezelf af te vragen hoe vaak het voor komt dat je in een dergelijke situatie komt. Zitten wij te wachten op een vuurgevecht tussen overvallers en agenten , beide uitgerust met mitrailleurs in de directe nabijheid van het overige verkeer. Moeten wij een apache laten komen vanf gilze rijen, zodat de burger uit gilze weer 112 klachten kan indienen ivm geluidsoverlast? |
|
Beste Dozenschuiver,
de heli is gevraagd, maar door het slechte weer kon deze niet de lucht in. AE was met een aantal man aan het oefenen, maar ver uit de buurt dan waar dit hele verhaal zich heeft afgespeeld.
Tijdens het wisselen van de auto, waren de mensen van de gekaapte auto zodanig geschrokken, dat het even duurde eer ze aanspreekbaar waren en ze de politie van wat meer info kon voorzien.
Wat betreft die spijkermat, die hebben we hier niet in Nederland.
Verder was er nog wel het één en ander verkeer in die nacht, je moet je zelf dan gaan afvragen of het slim is om de onschuldige burger dan in zo'n vuurlinie te hebben...
Een gewone agent is niet uitgerust tegen gasten die deze wapens hebben, de overheid zal hier iets op moeten bedenken. Ik kan je in ieder geval garanderen dat iedere agent, echt de moeite doet om deze gasten te pakken, maar wel hebben ze in hun achterhoofd dat er thuis een gezin op hun wacht. |
|
Tamaraa
De spijkermatten zijn er nog wel. Ze liggen bij ons in de kluis! Er zijn helaas geen burgemeesters die toestemming geven voor de inzet ervan. |
|
Beste lezers,
Nu hebben wij zelf deelgenomen aan de achtervolging. Ten eerste:
-Wij als politie houden simpelweg de vluchtauto's niet bij! Men wil nou eenmaal niet investeren in goed materiaal.
Ten tweede:
-Wij mogen absoluut geen gebruik maken van spijkermatten! Want stel je voor dat je een achtervolging op redelijk simpele wijze kunt beëindigen.
Ten derde:
-Wij hebben een snelle onopvallende auto. Helaas werken wij nagenoeg bijna altijd met maar een koppel in de nacht en dit koppel móet opvallend rijden!
Wij als politie willen echt wel. Het wordt ons alleen wat lastig gemaakt! |
|
Asdblauw. Ik neem aan dat je, net als de overige collega's, allereerst aan het einde van je dienst gewoon veilig thuis wilt komen. Helaas worden jullie en ook wij gekort in het aantal middelen dat je ter beschikking wordt gesteld. Zoals zo vaak is het geen kwestie van niet willen maar niet kunnen. Aan iets beginnen met beperkte of onvoldoende middelen is geen optie. Voor de gemiddelde krantenlezer, en deze zit helaas ook op dit forum, is niets zo makkelijk en vermakelijk dan veilig achter je pc'tje kritiek leveren op datgene waar je veilig tegen aan kunt schoppen omdat je de overheid toch niet kunt bereiken. |
|
Dat verdachten in de aanslag zitten om met een automatisch wapen op de politie te schieten.... dat is heel on Nederlands en kun je je ook niet beschermen omdat nu eenmaal de dienstauto's niet gepantserd zijn. Denk dat niemand zit te wachten op Wild West taferelen en moet je als politie inderdaad besluiten om een stap terug te doen. Ze brengen zichzelf niet alleen in gevaar, maar de overige burgers, die toevalligerwijs passeren, kunnen gewond raken of om het leven komen. Als een blind paard op zulke gasten af rennen is vragen om onnodige doden of gewonden.
Laat dan de verdachten maar gaan en via sporenonderzoek hopelijk alsnog de verdachten te traceren. Ook al hadden ze 10 miljoen euro gestolen bij Brink... dat is het leven van een diender of burger niet waard. |
|
Centro, gelukkig zijn onze auto's op een aantal plaatsen voorzien van bepantsering. |
|
Blauwebaret. Je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk wil ook ik weer veilig thuiskomen. Het is alleen van de botte dat als je maar een snelle auto heb, je in principe vrij spel hebt in Nederland. De overheid wil hierin blijkbaar niet investeren. Erg frustrerend dat je voor de zoveelste keer de daders op je uit ziet lopen. We blijven uiteraard inzetten, maar leuk is anders. |
|
Allereerst ben ik van mening dat de politie en AE heeft alles heeft gedaan wat binnen de mogelijkheden ligt zonder omstanders in gevaar te brengen.
Ten tweede:
@ dozenschuifer
Het inzetten van een apache zou natuurlijk een welkome actie zijn geweest, maar voor zover ik weet wordt de Nederlandse krijgsmacht niet zomaar ingezet tegen de eigen bevolking (dan heb ik het over het gebruik van de 30mm). Hiervoor is heel veel papier en andere bureaucratie nodig (als het überhaupt al gebeurt). Niet iets van binnen een zeer korte tijd te realiseren is. |
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.
|
|