|
Kinderen niet vervolgd vanwege diagnose ADHD?
|
Beste politie-medewerkers,
Ik wilde bij deze graag een discussie starten omtrent de toenemende invloed van de psychiatrie binnen het juridische proces in Nederland en dan met name bekeken vanuit het perspectief van de politie.
Psychiatrische diagnostiek weegt in toenemende mate mee binnen het juridische proces. In Flikken Maastricht van 18 februari (Nieuwe wijn) werd een voorbeeld gegeven.
Een kind bedreigt een oudere vrouw met brandstichting en wordt vrijgelaten omdat het kind de diagnose ADHD heeft en ... "een straf de behandeling zou kunnen doorkruisen".
Tijd: 15:50 (misdrijf door het kind)
Tijd: 19:00 (het kind wordt vrijgelaten)
http://player.omroep.nl/?aflID=12133843&silverlight=true
De diagnose ADHD is omstreden. Er zijn hoogleraren die beweren dat de ziekte niet bestaat en dat er sprake is van bedrog. Er worden boeken volgeschreven over een vermeende "ADHD fraude".
Is het verantwoord om het juridische proces te laten beïnvloeden door omstreden diagnostiek? Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom het schadelijk is voor de samenleving.
• Straf dient ook een ander belang dan het bekeren van de crimineel. De emotie van de samenleving moet herkenbaar zijn in de straf ter voorkoming van soortgelijke incidenten.
• Het is niet rechtvaardig om de rechtsgang te baseren op omstreden diagnostiek.
• Crimineel gedrag is een potentie, dus wanneer mensen gaan geloven dat het door een hersenziekte wordt veroorzaakt waar ze niets aan kunnen doen dan geven ze er sneller aan toe. De invloed van de psychiatrie binnen het juridische proces lijkt mij dus een schadelijke uitwerking te moeten hebben op de motivatie in de samenleving om op het rechte pad te blijven.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Vind je het goed dat de psychiatrie in toenemende mate de gang van zake gaat bepalen in het Nederlandse rechtssysteem? En zo ja, waarom? (kun je een onderbouwing geven?)
Met vriendelijke groet,
Arjan |
|
Een kind bedreigt een oudere vrouw met brandstichting en wordt vrijgelaten omdat het kind de diagnose ADHD heeft en ... "een straf de behandeling zou kunnen doorkruisen".
Tijd: 15:50 (misdrijf door het kind)
Tijd: 19:00 (het kind wordt vrijgelaten)
http://player.omroep.nl/?aflID=12133843&silverlight=true |
|
Arjan
Voor mij stopt deze discussie vrij snel. Als platte pet, handel je na aanleiding van eenmelding. Is er een verdachte, dan wordt deze aangehouden waarbij zijn gemoedstoestant op dat moment niet ter discussie komt tenzij het dusdanig is dat de ggs erbij dient te komen. Wanneer bij aankomst buro bljkt dat er met de verdachte niet een normaal gesprek gevoerd kan worden, komt er een piketarts doe het vervolgtraject voor zijn rekening neemt.
Wij doen aan waarheidsvinding, de vervolging met alle aspecten is niet aan ons.
Bij deze een wedervraag. Wat is de bedoeling van je discussie en wat ben je van plan met de antwoorden? Regelmatig blijken forumzaken vervolgens gebruikt te worden. |
|
Hallo Blauwebaret,
Bedankt voor je antwoord. Deze discussie is puur informatief bedoeld om het onderwerp te bespreken en daarvan te leren.
Heb je de Flikken Maastricht scenes bekeken? Daarin blijkt dat een kind wordt vrijgelaten vanwege de diagnose ADHD. De invloed van de psychiatrie reikt dus ook tot binnen het reguliere politieproces.
25:00 Agente Esmee praat met het kind en ontdekt dat hij wordt verwaarloosd
30:05 Agente Esmee en haar collega Romeo bespreken de verwaarlozing
Agente Esmee (Jamie Grant) uit in de tweede scence (19:00) haar ongenoegen en stelt "de jongen moet toch gestraft worden anders leert hij het nooit"
De vraag is: moet de jongen gestraft worden? En indien men besluit dat psychiatrische behandeling de strafmaatregel moet doen vervallen kan men dat wel onderbouwen?
Ik denk dat het theoretische fundament op basis waarvan de psychiatrie invloed krijgt op processen binnen de politie en het strafrecht ondeugdelijk is of misschien zelfs niet aanwezig is.
Ik ben erg benieuwd naar de visie/overdenkingen van anderen op de vraag of het wel te verantwoorden is dat de psychiatrie een steeds grotere invloed krijgt binnen het juridische proces. |
|
Flikken Maastricht is een fictieve serie, en naar mijn mening nog een slechte ook. Met politieagenten, acteurs, die alleen in donkere steegjes lopen en zich structureel in situaties begeven waar je danwel niet danwel op een andere wijze hoort te zijn. Drama gaat voor inhoud, drama is belanrijker dan de (strafrechterlijke) inhoud!
Je gebruikt nu fictie als ware het de realiteit. |
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.
|
|