|
'Bel maar een ambulance voor een schaafwond!!!!'
|
Het zal je maar gebeuren wanneer je eerste hulp nodig hebt en je ‘vriendelijk’ de deur wordt gewezen bij de centrale balie van de huisartsenpost in Amstelveen. Het overkwam John Janssen, hulpverlener in hart en nieren, die zijn verhaal doet tegenover Blikop112.
Amstelveen vrijdagavond 9 mei 2008, 19.15 uur. Na een vervelende valpartij met de fiets op straat raakte de 6-jarige dochter van John gewond aan duim en knie. Omdat John zelf al enig tijd ervaring heeft als brandweerman, dus EHBO opgeleid is, leek het John niet onverstandig om even langs de huisartsenpost te rijden omdat hij nou eenmaal geen dokter is. Eenmaal bij de huisartsenpost in Amstelveen aangekomen meldde John en zijn dochter zich bij een twee meter hoge balie, waar op dat moment twee medewerkers van de post achter de computer druk bezig waren.
Eén van de dames stond hem te woord, waarop John uitlegde wat er met zijn dochtertje, dat in tranen stond, was gebeurd. Omdat John zich telefonisch niet had aangemeld werd hem vriendelijk verzocht een aanmeldingsformulier in te vullen. Op dat moment was het 19.45 uur en zaten er ongeveer vier mensen, waaronder een jongen met een bebloede vinger, in de wachtkamer in afwachting van een arts.
John maakte nog een goedbedoelde opmerking richting het baliepersoneel ‘dat ze wellicht eens zouden kunnen nadenken over een kindvriendelijkere balie’. De dame achter haar PC wende zich, na de lijst te hebben ingezien, tot John met de mededeling dat het minstens tot half elf zou gaan duren voordat de kleine geholpen kon worden. De belangrijkste reden waarom het zo lang ging duren was dat John zich niet van te voren telefonisch had aangemeld. John begreep niets van de opmerking, hij kwam toch niet voor niks naar de huisartsenpost.
Hij greep naar zijn mobiel in zijn zak en vroeg haar het nummer van de artsenpraktijk zodat hij de vrouw, die op nog geen meter afstand zat, kon bellen voor een afspraak. De medewerkster reageerde ‘opstandig’ en verwees John en zijn dochter naar de eerste hulp van het Vu- of het AMC-ziekenhuis in Amsterdam. Het slachtoffertje, die dacht dat dokters altijd mensen helpen, net als haar vader bij de brandweer die altijd paraat staat voor anderen, begreep maar al te goed dat we niet welkom waren.
John gaf openlijk toe het er niet bij te laten zitten en dit verhaal publiekelijk te maken. Daarop mengde de andere assistente in het gesprek en betitelde de opmerking van de bezorgde vader als dreigement. John antwoordde hierop niet te dreigen, maar het onbegrijpelijk te vinden dat dit gebeurd.
Het meest verschrikkelijke vond John dat beide medewerksters geen enkel moment de moeite hebben genomen om de kleine meid te vragen hoe het eigenlijk met haar ging. Daarvoor was de balie veel te hoog en blijk je dus maar weer, hoe klein ook bent, gewoon een nummer(tje). |
|
Je kan zo'n kleintje toch niet aan haar lot overlaten. Wat een verhaal. |
|
Ik hoor meer van dit soort verhalen...:S |
|
Helaas is met invoering van de huisartsenposten de eerstelijns gezondheidszorg er niet op vooruit gegaan, je wordt afgepoeierd door een assistente, moet een telefonische afspraak maken en om een rijdende visite te krijgen moet alhaast eerst kontakt met de begrafenisondernemer hebben gehad.
Droevig allemaal |
|
Dit is werkelijk weer eens te triest voor woorden. Hoezo zorgplicht??
Volg je uiteindelijk toch maar de weg zoals het zou moeten wordt je afgepoeierd, en dan vraagt men zich af waarom mensen maar direct naar de SEH gaan.
John, ik zou in dit geval een fijne brief sturen naar zowel de directie van de huisartsenpost als naar de zorgverzekeraar. Eens kijken of een schriftelijke klacht wel zinvol is. |
|
Ik denk dat die meneer die een particulier huisartsendienst gaat opzetten een flink gat in de 'markt' heeft gevonden. Voor het bedrag van ongeveer 15 euro ben je er van verzekert dat er een huisarts langs komt. Ik kan me zo voorstellen dat meneer Janssen dit bedrag er graag voor over heeft gehad om zijn dochter en zichzelf gerust te stellen. Het is toch eigelijk van de zotte dat dit zo moet ... maar het schijnt nodig te zijn in Nederland. Ook ik hoor vaak verhalen van mensen die op grove wijze worden afgepoeiert. |
|
Helaas zijn er veel meer van dergelijke verhalen bekend. Uit eigen ervaring weet ik dat een HAP nogal eens verkeerde inschattingen maakt en niet erg vriendelijk met de patiënt omgaat. Met een historie van diverse hersenbloedingen en -infarcten was de HAP niet genegen bij een melding om snel tot actie over te gaan. 112 Bellen levert vaak een adequatere (re)actie op.
In geval van een hersenbloeding is zowiezo contact met 112 de beste oplossing, al promoot de Hartstichting dat de huisarts gebeld moet worden. In dergelijke gevallen is het zaak z.s.m. in het ziekenhuis terecht te komen zodat behandeling kan starten en de restverschijnselen zoveel mogelijk kunnen worden beperkt.
Jammer genoeg ziet een HAP vaak niet de ernst van een situatie in, in mijn optiek kun je de HAP beter passeren en naar de SEH of 112 gaan. |
|
Denk dat men wat minder bang moet zijn om bij meldingen die men echt niet vertrouwt gewoon 112 te bellen. Een goed opgeleide centralist filtert dan de meldingen er wel uit die of door een ambulance of door een huisarts opgevolgd kunnen worden. Als er via de CPA een melding bij de HAP terrecht komt, heeft de huisarts miz maar te gaan. |
|
De HAP is ooit in het leven geroepen om de SEH en 112 te ontlasten toch?
Waarom nu de zaak niet omdraaien en de CPA (112) de inzet laten bepalen?
De gemiddelde centralist kan echt wel inschatten of een huisarts binnen een uur afdoende is, of dat er een ambu binnen 15 min. ter plaatse moet zijn. |
|
ja is tegenwoordig de gewoonte , als je niet eerst belt word je niet geholpen. gelijk naar SEH gaan word je wel geholpen spreek uit eigen ervaring. |
|
Op dinsdag 13 mei 2008 17:26 schreef Bertram119 het volgende:
Helaas is met invoering van de huisartsenposten de eerstelijns gezondheidszorg er niet op vooruit gegaan, je wordt afgepoeierd door een assistente, moet een telefonische afspraak maken en om een rijdende visite te krijgen moet alhaast eerst kontakt met de begrafenisondernemer hebben gehad.
Droevig allemaal
We weten allemaal dat het zo niet werkt, maar in Den Haag is het nog niet doorgedrongen. Tijd om op de barricades te gaan en een herziening van het huidige disfunctionerende systeem af te dwingen!
HAP's laten patiënten rustig doodgaan of geven totaal verkeerde adviesen, hoe kunnen we met z'n allen zorgen dat de gezondheidszorg in NL weer eens fatsoenlijk op de rit komt? Een "revolutie" ontketenen lijkt de enige oplossing, het Binnenhof bezetten met alle hulpdiensten en allemaal de toeters en bellen aan, dat trekt toch wel de aandacht?
Dan moeten ze toch een keer luisteren en kunnen we in ieder geval onze grieven eens kwijt. |
|
En zo zijn nu dus ook de hulpverleners uit de medische hoek op plisieagenten gaan lijken. |
|
Dit is helaas de werkwijze van de meeste huisartsenposten in Noord Holland en een niet op zichzelf staan incident.
Mijn advies is hierover in beklag te gaan. Heb ik tot nu toe twee keer moeten doen. En tot twee keer toe met een erg goed resultaat Een persoon werd zelfs met een gebroken been naar huis gestuurd omdat dit werd afgedaan als een kneuzing. |
|
Ik ben nu toch zo benieuwd wat er gebeurd als één van onze ministers, staatssecretarissen of kamerleden zich melden bij de HAP. Volgens mij worden zij ook ZONDER telefonische afspraak doorgelaten! En krijgen zij de beste behandeling die je maar kunt wensen! |
|
@ Michel.
ministers, staatssecretarissen of kamerleden melden zich niet bij een HAP.
De HAP is in dit soort gevallen mobiel en komt graag bij de mensen thuis |
|
En dus krijgen ministers, staatssecretarissen en/of kamerleden dus toch een voorkeursbehandeling!! Laat de chronisch zieken in ons kikkerlandje het maar niet horen!! |
|
Op vrijdag 5 september 2008 14:14 schreef ArieAnders het volgende:
En zo zijn nu dus ook de hulpverleners uit de medische hoek op plisieagenten gaan lijken.
Ben je een plisieagent dan als je protesteert tegen de misstanden in de gezondheidszorg? |
|
Op vrijdag 5 september 2008 15:21 schreef Doorkeeper het volgende:
Dit is helaas de werkwijze van de meeste huisartsenposten in Noord Holland en een niet op zichzelf staan incident.
Mijn advies is hierover in beklag te gaan. Heb ik tot nu toe twee keer moeten doen. En tot twee keer toe met een erg goed resultaat Een persoon werd zelfs met een gebroken been naar huis gestuurd omdat dit werd afgedaan als een kneuzing.
Je beklag doen is een leuk middel, maar gaat altijd pas achteraf op. Kunnen we niet beter proberen op voorhand te zorgen dat er niemand reden heeft tot klagen? Dus gewoon zorgen dat het huidige disfunctionerende systeem wel gaat functioneren?
Als een HAP gewoon zorgt dat de patiënten goed worden geholpen en gewoon doet waarvoor ze zijn opgericht, dan is er niets aan de hand en hoeven we niet te klagen.
Wat ik nooit begrijp is dat HAP's niet functioneren, maar diezelfde HAP's worden bevolkt door huisartsen die overdag hun praktijk met succes runnen. Waarom kunnen die artsen dan 's avonds op een HAP ineens geen fatsoenlijk medisch advies meer geven en geen juiste diagnose meer stellen? |
Om te reageren op een topic dient u ingelogd te zijn. Klik hier om u te registreren en actief mee te doen aan dit topic.
|
|